U SEO svet sam ušla pre 10 godina. Mnogo toga se promenilo za tih 10 godina. Za vas danas izdavajam simboličnih 10 lekcija.
2015. godine sam se zaposlila u SEO agenciji i otprilike u isto vreme otvorila svoj prvi sajt/blog – imamnestodakazem.rs. Da, da, nije smešno. Napisala sam neke evergreen teme koje su došle do velikog broja publike. Učila o optimizaciji, uporedo teoriju i praksu, vežbala prstiće. I kao što rekoh mnogo toga se promenilo za 10 godina, ali je mnogo toga i ostalo isto.
Ali prvo, da vam otkrijem malo pozadine da bi ove lekcije imale smisla.
Kako je blogovanje izgledalo 2015.godine?
Dakle, svoj prvi sajt/blog sam otvorila 2015.godine. Kažem sajt/blog jer je jedini cilj bio objava tekstova, prikupljanje publike, podataka, nije bilo nikakve prodaje niti poziva na neki oblik saradnje. Da ja vidim do koliko i kakvih ljudi mogu da se probijem. Pisala sam na srpskom, a u SEO agenciji na engleskom. Kod nas skoro niko nije obraćao pažnju na SEO stavke, niti je imao predstavu šta je istraživanje ključnih reči.
X je i dalje bio Twitter, Instagram je bio foto kolekcija, a Google+ je još postojao. Većina blogera je svoj saobraćaj dobijala sa Pinteresta i društvenih mreža. A monetizacija je uglavnom bila preko sponzorisanih objava uz malo affiliate marketinga, i ako ste imali reklame na svom sajtu, to je bio Google AdSense. U Srbiji naravno niko čuo za affiliate marketing.
Moji prvi blog postovi bili su… skromni. Na sreću više ih ne možete videti. Ali recimo da je bilo mnogo mutnih slika iz kućne radinosti. Nepotrebno je reći – nisam postala uspešna preko noći.
Malo po malo shvatila sam da, ako želim da moj blog uspe, moram: a) da unapredim fotografiju; b) da primenjujem SEO pravila i c) da nabavim profesionalnu temu. Napravila sam i profi logo, odredila boje i font, sve utegla.
Pošto sam bila još sveža mama tada, doskorašnji nastavnik u školi i znala sam da ako iko na netu nešto čita to su bile mame, krenula sam da obradjujem porodične teme. Zlatnu žicu pogodila sam temom – Školovanje kod kuće u Srbiji. Ali ovo je bilo pre Covida (ah, uvek sam bila ispred svog vremena 🙂 ) Ovaj tekst je toliko postao čitan i komentarisan, dovlačio je hiljade poseta mesečno, da su mi ga u jednom trenutku i ukrali i napravili čitavu Facebook stranicu oko te teme. How crazy is that?
Elem, kako su godine odmicale, moje SEO znanje raslo, poslovi se promenili – shvatila sam da i ja želim nešto drugo, neki drugi nivo. I tada nastaje Nataša SEO mama – 2020.godine.
10 lekcija koje sam naučila za 10 godina optimizacije
1.Nikad ništa ne ostaje isto
Ovo je možda najvažnija lekcija od svih. Optimizacija sajtova se promenila do neprepoznatljivosti u poslednjih 10 godina. I nastaviće da se menja. Vlasnici sajtova koji to prihvate i spremni su da se menjaju nastaviće da rastu i uspevaju. Oni koji to odbijaju i ne žele da se menjaju – propadaju.
Ovo nije ništa drugačije od bilo kog drugog biznisa. Na primer, početkom 2000-ih Netflix je video da dolazi kraj tradicionalnom modelu iznajmljivanja filmova u video klubovima. Oni su inovirali. Neki drugi nisu. Znamo kako se ta priča završila.
2.Nastavi da isprobavaš nove stvari – budi ispred trenda!
A najbolji način da prihvatiš promene? Tako što ćeš stalno isprobavati nove stvari!
Kada jednom prihvatiš da nikad ništa ne ostaje isto, najbolja strategija je da tražiš tu promenu i pokušaš da budeš ispred trenda.
Gotovo svi najuspešniji biznisi na svetu uspeli su baš zato što su bili ispred trenda. Netflix je samo jedan primer. Ali ima ih na hiljade… Google, YouTube, Facebook, Pinterest, TikTok, AirBnB, Dyson, Apple, Microsoft, Uber, Spotify, Amazon, ChatGPT… shvataš poentu!
Moja „sreća“ u optimizaciji bila je velikim delom zbog spremnosti da probam nove stvari. Znala sam šta se u svetu dešava ali ne i kod nas i isprobavala to na domaćem terenu. Bavila sam se SEO-m u vreme kada većina vlasnika sajtova u Srbiji nije ni čula za njega.
3.Uspeh je s druge strane neuspeha
Ali da bi bio ispred trenda, moraš da prihvatiš da neuspeh dolazi u paketu. I to mnogo neuspeha. Jer nisu sve nove stvari koje probaš osuđene na uspeh.
Ono što nisam pomenula u svojoj priči jesu svi moji promašaji i neuspehi. A bilo ih je mnogo. U startu sam pomislila kako svi jedva čekaju da nauče nešto o SEO-u, a Bože moj, ko bi im to bolje i lepše preneo od mene koja se bavim tim godinama, plus imam nastavničkog iskustva, plus sam sjajna sa rečima. Utroših sate i sate u kreiranje SEO kursa.
Veliki promašaj. Ljudima je to bila tolika nepoznanica, i danas je, da ne žele da se zamaraju tim. Žele da vode svoj biznis dok im neko drugi optimizuje sajt.
Ali nisam se tu zaustavila, nastavila sam da kreiram, ali ovaj put i da osluškujem publiku. Iskreno verujem da ako nastaviš da isprobavaš nove stvari, na kraju ćeš naići na 1 ili 2 koje će eksplodirati!
Jedan od mojih omiljenih primera iz „stvarnog sveta“ je Dyson. Trebalo je seru Džejmsu Dysonu 15 godina i 5.126 neuspelih prototipova da razvije svoj prvi usisivač bez kese. A danas je Dyson multinacionalna kompanija vredna milijarde.
4.Ne ulaži sve na jedan broj!
Poslednjih godina budno pratim podatke vezane za:
- Način oglašavanja kompanija
- Koje niše su najunosnije
- Da li se kompanije bave izgradnjom beklinkova
- Da li se obraća pažnja na kvalitet ili kvantitet u sadržaju.
I svake godine nešto u podacima me baš uplaši. A to je ogroman broj vlasnika sajtova/ kompanija koji skoro sav prihod dobijaju od reklama…na Guglu. To znači da su oni 100% zavisni od saobraćaja sa Gugla. Jedna mala izmena algoritma i taj saobraćaj može nestati, a s njim i sav prihod i GODINE rada.
Kao što sam rekla u lekciji #1: Nikada ništa ne ostaje isto. Promena je neminovna. Čak i ako ti sada ide fenomenalno sa SEO+ads modelom, ništa nije zagarantovano. Poslednje dve godine gledali smo sajtove koji su „radili sve kako treba“, a kojima je Google jednim ažuriranjem uništio saobraćaj.
Ako ti je sada sav ulog na Guglu, savetujem ti da to promeniš dok još imaš vremena. To ti kažem ja, koja sam „dobra“ sa Guglom 😉
5.Ne gradi na iznajmljenom zemljištu
Google je samo jedan primer „iznajmljenog zemljišta”. Ima ih još mnogo: YouTube, Pinterest, TikTok, Instagram, Facebook… SVI ti izvori saobraćaja pripadaju drugima. To su kompanije sa sopstvenim interesima koje mogu da promene algoritam – ili da te potpuno izbace – u sekundi.
Oni mogu biti odličan izvor besplatnog saobraćaja, ali ti ne pripadaju. I mogu nestati u bilo kom trenutku. Zato uvek kažem – gradi svoj biznis na jedina tri „zemljišta” koja zaista poseduješ:
- tvoj sajt (za zakupljenim domenom i hostingom)
- tvoja mejl lista
- tvoji proizvodi.
Naravno, koristi treće strane (Google saobraćaj, društvene mreže, YouTube, affiliate prihod, prihod od reklama itd.) kao dodatak. Ali ne gradi ceo biznis na njima!
Oslanjanje na jedan kanal za sav ili skoro sav saobraćaj i prihod nije biznis plan. To je kockanje. Nikad se nemoj staviti na milost i nemilost jednog kanala ili platforme – jer nemaš kontrolu nad trećom stranom. Ako jedna promena algoritma može preko noći uništiti tvoj biznis, radiš nešto pogrešno.
6.Ne odbacujte nešto vredno u želji da se otarasite nečeg beznačajnog
Medjutim, mnogi ovo pogrešno protumače i tako vidjamo sledeće – SEO je mrtav / besmislen / više ne radi.
Istina je negde na sredini.
Ne, SEO više nije ona čarobna vila saobraćaja i prihoda kakva je nekada bio. Ali SEO nije mrtav. I, za većinu vlasnika sajtova, Google je i dalje ubedljivo najbolji izvor saobraćaja.
Zapravo, kada se spoji sa digitalnim proizvodima, može biti „dobitna kombinacija”.
Ali ovo je šira lekcija od samog SEO-a i Google saobraćaja. Danas mnogi misle i da su blogovi stvar prošlosti.
Nisu. Istina je da je stari način blogovanja mrtav ili u odumiranju. Ali ne odbacujte nešto vredno u želji da se otarasite nečeg beznačajnog, već usmerite pažnju na to kako da se prebacite na sledeći nivo pisanja za web.
7.SEO se ne menja u onoj meri kako većina ljudi misli
Ovo je jedna od mojih omiljenih lekcija. Svake godine kada ažuriram tekstove na sajtu, shvatim da skoro ništa ne treba menjati.
Zašto?
Iz dva razloga.
Prvo, zato što se SEO ne menja onoliko koliko ljudi misle.
A drugo, zato što su ti tekstovi napisani po osnovnim pravilima SEO-a, a ne prema nekim trikovima i cakama.
Tačno je da postoji mnogo kratkoročnih trikova i fora u SEO-u koje više ne rade. Ali osnovni principi SEO-a – kao što su: staviti sebe u cipele svog čitaoca kada pišeš tekst i napisati blog post koji u potpunosti zadovoljava upit koji je ukucao u Google; učiniti tekst lakim i prijatnim za čitanje; davati prioritet UX-u; fokusirati se na nišu i graditi tematski autoritet; pisati iz pravog znanja, a ne sklepati nešto sa Gugla – TO se nije promenilo od kada sam 2015. pokrenula svoj prvi sajt.
Ono što se promenilo jeste da više ne prolazi:
- masovna produkcija „me too“ sadržaja koji ne donosi ništa novo, već samo prežvakani postojeći sadržaj,
- pisanje po istoj šablonskoj „formuli“ kao hiljde drugih vlasnika sajtova,
- tekstovi optimizovani do besvesti,
- punjenje i razvlačenje sadržaja da bi „Google bio srećan“,
- pisanje o temama o kojima apsolutno ništa ne znaš.
I po meni – to je dobra stvar.
8.Stara pravila SEO-a se nisu mnogo promenila
Jedno od mojih prednosti je svakako bilo iskustvo rada u agenciji, sa stranim tržištem, tržištem koje se mnogo i brzo razvija i menja, kao i rad u različitim nišama.
I naučila sam „old school“ principe SEO-a. I zanimljivo, nisu se mnogo promenili.
Da bi napisao dobar tekst, odnosno sam naslov teksta, koji će raspametiti klijenta, moraš da uđeš u glavu njihovog idealnog kupca. Da razumeš šta zaista treba/želi i da to isporučiš… jako dobro.
Tako funkcioniše čitav marketing, zar ne?
Dakle, da bi napisao odličan tekst, treba da uđeš u glavu osobe koja je kucala odredjenu ključnu reč i daš odgovor na sledeća pitanja:
- Zašto su to kucali?
- Koji problem su želeli da reše?
- Šta bi im pomoglo da ga reše?
Onda napiši tekst i uključi samo ono što im zaista pomaže da reše problem. Bez suvišne priče, bez praznog hoda.
Čak i AI danas želi samo to. Jasno i konkretno. Zato su moji klijenti već mesecima na AI pretragama.
9.Fokusiraj se na 20%
Ovo je bila i ostala ogromna lekcija za mene. Još je učim.
Problem sa optimizacijom i pisanjem je što uvek postoji toliko toga što možeš da radiš. To nikad ne prestaje i ume da preplavi.
Ali evo u čemu je trik… Nije sve to što možeš da radiš jednako važno.
Zapravo, kao i u mnogim stvarima u životu, 80% uspeha u održavanju sajta dolazi iz 20% stvari koje radiš.
Ali evo drugog trika… Većina vlasnika sajtova (uključujući i mene) najveći deo vremena provodi na onih 80% zadataka koji NE prave veliku razliku. Kao što su: odgovaranje na mejlove, društvene mreže, administracija.
A one zaista važne stvari, onih 20% zadataka koji PRAVE razliku, upravo su one koje stalno otpadaju sa liste. (Ili nikad ne dođu na nju!) Na primer: kreiranje digitalnih proizvoda, e-mail marketing, građenje evergreen levaka.
To je razlog zašto sam opsednuta istraživanjem ključnih reči. (Jedna „zlatna“ ključna reč može ti doneti više saobraćaja nego 100 tekstova bez istraživanja. I ne, ne preterujem!)
To je razlog zašto, dok su se svi nervirali oko Core Web Vitals, ja sam duplirala fokus na istraživanje ključnih reči i pisanje blog postova.
To je razlog zašto poslednjih godina posvećujem više pažnje e-mail marketingu i digitalnim proizvodima.
I razlog zašto danas na društvenim mrežama provodim manje od 5 minuta dnevno.
I zašto mejlove proveravam samo jednom dnevno.
Sve te druge stvari nisu nužno „loše“… i za druge blogere možda jesu deo njihovih 20%. Ali za mene jednostavno ne proizvode iskru.
Evo mog izazova za tebe: napiši sve što možeš da radiš i onda probaj da otkriješ koje su to stvari – onih 20% – koje prave najveću razliku.
10.Samo nastavi
I na kraju – samo nastavi.
Znaš li koji je razlog broj 1 zašto sajtovi propadaju?
Zato što vlasnici odustanu prerano.
Sajt nije šema za brzo bogaćenje. Ali ako izdržiš dovoljno dugo, ako si spreman da prihvatiš promene, probaš nove stvari i neuspeš iznova i iznova, ako paziš da ne uložiš sve na jedan broj, niti gradiš na iznajmljenom zemljištu, ako ne odbacuješ nešto vredno u želji da se otarasiš nečeg beznačajnog, ako odvojiš vreme da uđeš u glavu svoje publike, razumeš šta zaista treba/želi i isporučiš to jako dobro i ako se fokusiraš na 20%…
Uspećeš.
A šta dalje – sledećih 10 godina?
Šta će doneti sledećih 10 godina?
Iskreno. Ne znam. Ne znam ni šta će sutra doneti, kako se sve brzo menja i razvija.
Niko ne zna.
Ali u doglednoj budućnosti, fokusiraću većinu svog rada na 3 stvari:
- E-mail marketing
- Digitalne proizvode
- Edukacija drugih
Ulaziću u glavu svoje publike i isporučivaću blog postove, mejlove i digitalne proizvode koji im trebaju.
I nastaviću da isprobavam nove stvari.
