Donosim vam nekoliko kopirajting saveta koji će vam pomoći da bolje pišete sadržaj za sajt.
Kada je vašem sajtu potreban potpuno novi sadržaj, a vi ste prava osoba za taj posao, samo odgovorite na sledećih 15 pitanja, pre nego što napišete ijednu reč.
1. Ko je vaša glavna publika?
Ovo je jedan od najvažnijih kopirajting saveta: morate dobro poznavati publiku kojoj se obraćate i pre nego što počnete da pišete. Zamislite u glavi osobu, vašeg idealnog posetioca sajta – savršenog klijenta. Sve što budete pisali neka bude kao obraćanje toj osobi.
2. Šta želite da vaša publika zna o vama?
Ponekad može da bude teško da se odlučite šta da otkrijete o sebi na sajtu, a što kroz neke druge kanale. Odredite neke najvažnije stvari koje želite da vaša glavna publika zna o vama (vašem proizvodu, uslugama, kompaniji,…). Ne opterećujte ih sa previše informacija. Samo ono najvažnije, što bi moglo da utiče na momenat odluke, na primer.
3. Šta želite da vaša publika uradi?
Da li želite da kupi vaš proizvod? Da se prijavi za vaše usluge? Da se prijavi na oglas za posao u vašoj kompaniji? Da doniraju u dobrotvorne svrhe? Da se prijave na mejl listu? Da vas zaprate na društvenim mrežama? Mogućnosti su brojne. Kopirajting i marketing stručnjaci ovaj deo nazivaju „pozivom na akciju” (Call-To-Action / CTA). Odredite šta želite da vaša publika učini i jasno to kažite kroz sadržaj koji ćete kreirati.
4. Da li postoji još neka publika koja bi mogla da dodje na vaš sajt?
Postoji mogućnost da na vaš sajt dodje i sekundarna publika. Osobe koje imaju malo drugačije ciljeve od vaše primarne, glavne publike. Na primer, ako se bavite frilens kopirajtingom, onda ćete se uglavnom obraćati ljudima koji žele da vas angažuju za vaše usluge. Ali vaša sekundarna publika mogu da budu kolege, koje svrate na vaš sajt da pročitaju blog i saznaju nešto novo.
5. Da li želite da sekundarna publika učini nešto drugo?
Važno je da jasno izkomuniciramo sa primarnom publikom, ali ni sekundarnu publiku ne treba ostaviti „da visi”. Uvek treba biti kristalno jasan i svakoj publici reći šta treba da zna i šta želite da učine.
6. Koji ton u kopirajtingu da koristite?
Zapitajte se: koji ton će najviše odgovarati vašoj primarnoj publici? Da li želite da zvučite prijateljski i pristupačno? Zabavno i šaljivo? Ozbiljno i profesionalno? Brižno i otvorenog srca? Jedinstveno i kreativno? Inovativno? Sofisticirano?
Ton za koji se odlučite će diktirati jezik koji ćete upotrebiti. Takodje, ton koji koristite će privući takvu publiku.
7. Da li postoje neke fraze koje će vaša primarna publika kucati da bi pronašla sajt kao što je vaš?
Najbolji kopirajting savet ikada: dodajte ključne reči u vaš sadržaj i one će dovesti ljude na vaš sajt.
8. Da li ste posetili druge sajtove, slične vašem?
Vreme je da zavirimo kod konkurencije. Izdvojite neko vreme kako biste proverili kako to rade drugi ljudi u vašoj industriji. Ovo je sjajan način da spoznate šta bi vaša publika mogla da očekuje od vas. Pa isto tako sjajan način da proverite sa samim sobom da li vi to možete… i bolje.
9. Šta vam se to svidelo kod konkurencije?
Nemojte da kopirate nečiji sadržaj, ali dozvolite sebi da budete inspirisani nekim sjajnim primerima. Možda vam se na nekom sajtu svide super čudni nazivi u meniju. Ili pak drski pozivi na akciju na početnoj strani. Zapišite sve što vam se svidi da možete da ubacite u vaš sadržaj, na sličan način.
10. Šta vam se NIJE svidelo kod konkurencije?
Takodje zapišite stvari koje vam se nisu svidele. Da li ima previše opcija za navigaciju u glavnom meniju? Da li ima previše sadržaja na početnoj stranici? Nema dovoljno informacija na stranici „o nama”? Da li ste zbunjeni informacijama – šta da radite i gde da idete dalje? Sve ovo treba imati u vidu.
11. Šta je jedinstveno za vaš sajt/ brend/ uslugu/ proizvod?
Sada kada ste proverili konkurenciju, sigurno vam je jasnije gde pripadate u tom svetu/industriji i po čemu ste to vi jedinstveni. Obavezno izkomunicirajte tu jedinstvenost u sadržaju jer želite da i vaša publika to zna.
12. Šta vam se svidja u vezi sa sadržajem koji je sada na vašem sajtu?
Ako već imate sajt, pogledajte sadržaj i vidite da li postoje neki delovi koji vam se baš svidjaju i koje želite da zadržite. Ponekad nije potrebno raditi sve iz početka nego samo malo doterati postojeće stanje.
13. Šta vam se NE svidja u vezi sa sadržajem koji je sada na vašem sajtu?
Ukoliko jasno definišete nedostatke postojećeg sajta to će vam biti lakše da izbegnete pravljenje iste greške dva puta. Ako i sami niste sigurni, zamolite prijatelja ili kolegu da pogleda sajt, pročita sadržaj i da vam da iskreno mišljenje.
14. Koja je najbitnija poruka koju želite da posetilac sajta vidi?
Koji je to glavni koncept ili glavna poruka koju želite da prenesete onog sekunda kada neko dodje na sajt? Vaša početna stranica je vaša glavna „karta”, zato je pametno iskoristite.
15. Na skali od 1 do 10 – da li mislite da možete sami da napišete sadražaj za sajt?
Ako biste svoje samopouzdanje ocenili sa 8 ili više – odlično. Zasucite rukave!
Ako ste više oko 1,2 onda se povucite korak unazad i razmislite da angažujete profesionalca. Postoje na desetine i stotine slobodnih kopirajtera koji vam brzo i efikasno mogu pomoći. A tu su i moji nedeljni predlozi za kreiranje sadržaja na blogu, na kojima možete da vežbate.
Ako biste sebi dali ocenu od 3 do 7, onda vam fali samo malo ohrabrenja, malo pomoći da biste nastavili u pravom smeru. Odvojite neko vreme da se dodatno edukujete na temu kopirajtinga tako da možete pisati sa više samopouzdanja.