Kako se svet sve više automatizuje i postaje futuristički, kreatori i vlasnici preduzeća počeli su da eksperimentišu sa veštačkom inteligencijom (AI) radi generisanja sadržaja.
Šta Google misli o AI za SEO?
Da li ga voli? Da li ga mrzi? Da li Google rangira AI sadržaj?
Prvobitna reakcija Gugla na AI za SEO
Dakle, hajde da počnemo s inicijalnim razmišljanjima Gugla o AI sadržaju kada je počeo da osvaja internet svet.
U aprilu 2022. godine, tokom jednog SEO Office Hour obraćanja, Džon Mjuler (glavni analitičar pretrage u Guglu) izjavio je:
‚‚Automatski generisan sadržaj još uvek je suprotan smernicama Gugla“, odnosno, ako kreirate sadržaj koristeći veštačku inteligenciju, Google će ga smatrati niskog kvaliteta, verovatno manipulativnim i kao spam, što može rezultirati kaznom.
Dakle, ukratko, Google nije podržao generisanje sadržaja putem veštačke inteligencije.
I ljudi su poludeli.
Usledilo je i logično pitanje: ‚‚U redu, super, znači Google može da otkrije sadržaj koji je napisala veštačka inteligencija?”
Na šta je Mjuler odgovorio: ‚‚Ne mogu to da tvrdim.”
Time je prilično jasno rečeno da Google ne može automatski otkriti sadržaj generisan veštačkom inteligencijom.
Dakle, situacija je postala prilično komplikovana. 🙂 Ali sve ovo se desilo 2022.godine,a znamo da je u internet svetu koji se brzo menja to ekvivalent jednoj svetlosnoj godini.
Da li Google i dalje misli isto o AI sadržaju?
Ukratko, ne.
Pa čak su odgovorili (nakon eksplozije interesovanja za ChatGPT) tako što su kreirali sopstveni AI alat nazvan Bard. I čak sebe smatraju kompanijom usmerenom na AI. (Koriste stotine modela mašinskog učenja u različitim proizvodima – pretrage, reklame, YouTube, Gmail itd.)
Dakle, ne mogu previše da kritikuju AI 😉
Od početne izjave Džona Mjulera u aprilu 2022, Google je pojasnio svoj stav o AI-generisanom sadržaju i dao nam neki dodatni KONTEKST kako bi to malo razjasnio.
Mislim da je ceo scenario bio lep poziv za ljude iz Gugla da se okupe i stvarno naprave neka AI-specifična uputstva kada je u pitanju kreiranje sadržaja i kako će Google to tretirati u budućnosti.
Jer AI sigurno ne odlazi, razumete me?
Na čemu je fokus kada govorimo o AI za SEO?
Da biste rangirali svoj sadržaj na Guglu, bez obzira da li ga je kreirao čovek ili AI, on treba da bude originalan, visokokvalitetan sadržaj usmeren na korisnike.
Drugim rečima, ako vaš sadržaj ne pomaže publici ili ljudima koji ga traže na Guglu, malo je verovatno da će se rangirati.
Bez obzira na to kako je taj sadržaj kreiran.
Imajte na umu, Google je preduzeće. Ako njegovi korisnici ne vole rezultate pretrage i smatraju da Google preporučuje loše i nekorisne opcije koji se ne podudaraju sa onim što su tražili, ljudi će prestati da koriste Google i preći na druge pretraživače, što Google naravno ne želi.
U Guglovim smernicama za pretragu, oni kažu:
‚‚Guglovi sistemi rangiranja imaju za cilj da nagrade originalan, visokokvalitetan sadržaj koji demonstrira osobine koje mi nazivamo E-E-A-T: stručnost, iskustvo, autoritet i pouzdanost (expertise, experience, authoritativeness i trustworthiness). Naš fokus na kvalitet sadržaja, umesto na način na koji se sadržaj proizvodi, koristan je vodič koji nam je pomogao da godinama pružamo pouzdane rezultate visokog kvaliteta korisnicima.”
Da budem iskrena, ovo NIJE NIŠTA NOVO.
Svaki dan se objavljuje preko 6+ MILIONA blogova (prema podacima sa sajta Zippia).
I to je zapravo celokupan problem sa veštačkom inteligencijom (AI).
Čini se da AI olakšava generisanje standardnog sadržaja, pa su u Guglu bili zabrinuti da će biti još više lošeg sadržaja.
A nije nam potrebno ‚‚više sadržaja”, potreban nam je BOLJI sadržaj.
To je ono sa čim se mnoge veb stranice bore od samog početka – stvaranje boljeg sadržaja.
Pogotovo kada je primarni cilj veb stranice da se rangira na Guglu.
Većina veb stranica želi top rezultat, a da ne moraju da ulože vreme i trud.
Žele brze rezultate tako što će samo ponavljati iste stvari koje svi drugi govore, bez dodavanja sopstvene perspektive, stila, tona i iskustva.
Oni žele da budu broj 1 isključivo fokusirajući se na ključne reči i optimizaciju, bez obraćanja ikakve pažnje na sam sadržaj. I TO je ono što Google želi da ljudi shvate u vezi korišćenja AI za SEO i generisanje sadržaja.
Korišćenje veštačke inteligencije za kreiranje prosečnog ili istog starog sadržaja neće ti ništa pomoći u pogledu SEO-a ili organskog rangiranja u rezultatima pretrage.
Dobar, visokokvalitetan sadržaj ZAHTEVA VREME za kreiranje, bez obzira da li koristite veštačku inteligenciju ili ne.
I ovo nije prvi put da se Google susreće sa ovom vrstom problema; veštačka inteligencija samo dodaje novi sloj.
Pokušaj ljudi da kreiraju sadržaj samo kako bi manipulisali rangiranjem pretrage nije ništa novo za Google. (Slobodno potraži ‚‚content spinning” – to postoji već DUGO)
I zbog toga je algoritam morao da ima mehanizme za otkrivanje spama ili manipulativnog sadržaja, što JE zaista u suprotnosti sa njihovim pravilima.
Google izjavljuje:
“Kada je u pitanju AI sadržaj, naše smernice su konzistentne već godinama. Upotreba automatizacije, uključujući AI, radi generisanja sadržaja čiji je primarni cilj manipulacija rangiranja u rezultatima pretrage, predstavlja kršenje naših pravila o neželjenom sadržaju. Međutim, važno je prepoznati da nije svaka upotreba automatizacije, uključujući AI, neželjen sadržaj. Automatizacija se dugo koristi za generisanje korisnog sadržaja, kao što su sportski rezultati, vremenske prognoze i transkripti. Veštačka inteligencija ima sposobnost da omogući nove nivoe izražavanja i kreativnosti i da služi kao ključni alat koji pomaže ljudima da stvaraju odličan sadržaj za veb.”
Dakle, ukratko, generisanje bezvrednog sadržaja pomoću ChatGPT-a, sa ili bez optimizacije za pretraživače, neće doneti nikakav rezultat za vaš SEO, rangiranje i konverzije.
MEĐUTIM, ako koristite ChatGPT i druge AI alate da vam pomognu u stvaranju korisnog, vrednog i pažljivo osmišljenog sadržaja, onda je to druga priča i verovatno mnogo obećava.
Može li se AI sadržaj rangirati na Guglu?
Prema Guglu, AI sadržaj MOŽE biti rangiran u pretrazi, čak i na prvom mestu na stranici, sve dok nije ‚‚smeće”.
Šta se smatra ‚‚smećem”? (poznato i kao spam)
Smećem koje se automatski generiše smatra se sadržaj koji je generisan programski, a da ne proizvodi ništa originalno ili ne dodaje dovoljno vrednosti; umesto toga, generisan je s osnovnom svrhom manipulacije rangiranja u pretrazi, a ne pomoći korisnicima.
Primeri lošeg AI sadržaja uključuju:
- Niz nasumičnih reči koje nemaju smisla, ali su zapravo fraze koje ljudi mogu pretraživati.
- Sadržaj koji je preveden sa drugog jezika pomoću računarskog programa, bez provere da li ima smisla.
- Sadržaj koji je kreirao računarski program bez provere kvaliteta ili korisnosti.
- Sadržaj koji je kreiran od strane računarskog programa koji uzima postojeći sadržaj i menja neke reči da bi delovao drugačije.
- Sadržaj koji je kopiran sa drugih sajtova.
- Sadržaj koji uzima različite delove sadržaja sa različitih sajtova i spaja ih, ali ne dodaje ništa novo ili korisno.
Da li upotreba AI za SEO i kreiranje sadržaja ima nekih prednosti za rangiranje?
Sadržaj je sadržaj, bez obzira na to kako je stvoren. Više zavisi od KONTEKSTA sadržaja.
- Da li je koristan, originalan i da li pomaže? (iz perspektive KORISNIKA)
- Da li zadovoljava aspekte E-E-A-T? (da li predstavljate svoju stručnost i iskustvo? Da li je vaša veb lokacija pouzdana?)
- Ciljate li PRAVU SEO ključnu reč? (većina ljudi misli da cilja, ali zapravo ne cilja)
- Da li se vaš sadržaj lako čita?
- Da li dobro OPTIMIZUJETE taj komad sadržaja? (Može biti sjajan post, ali ako Google botovi nisu sigurni o čemu pričate ili šta ciljate, može doživeti neuspeh.)
Ako ste odgovorili potvrdno na ova pitanja, može dobro proći u pretrazi i završiti s visokim rangiranjem.
Ako ne zadovoljava ove uslove, možda neće.
Da li se brinete hoće li AI sadržaj biti bolje rangiran od vašeg?
Ovo je stvarno sjajna tema za istraživanje.
Imala sam razgovor sa jednom blogerkom pre nekoliko dana, a njena briga je bila da se novi blog može lako pokrenuti i brzo rangirati uz pomoć AI alata i sadržaja i istisnuti je sa prvog mesta u pretrazi, iako već bloguje 10 godina i već je na prvom mestu za određene ključne reči tokom mnogo godina.
Razumem tu bojazan.
I hipotetički, sasvim je moguće da vas AI sadržaj pretekne u rangiranju.
Baš kao što je moguće da vas pretekne drugi bloger.
Ali MORAMO se setiti da Google ocenjuje stranicu na osnovu 200+ faktora kako bi odredio njen rang.
A MNOGO tih faktora ima veze sa autoritetom i ekspertizom veb stranice/bloga/imena domena.
Autoritet i ekspertiza predstavljaju:
- Povratni linkovi (beklinkovi)
- Vreme koliko je domen aktivan
- Koliko vremena korisnici provode na vašem sajtu?
- Opšta pouzdanost brenda/bloga
- Recenzije
- Autoritet na određenoj temi
- I još mnogo toga.
Zbog toga je malo verovatno da će drugi blog post, bez obzira da li ga je kreirao drugi bloger ili veštačka inteligencija, preko noći nadmašiti vašu rangiranost.
Ali zato je važno i pratiti svoje rangiranje.
Jer je milion puta lakše održavati rangiranje stranice ili objave na vrhu prve strane, nego krenuti u akciji kada je pad više nego očigledan.
Ali želela sam da spomenem i još jednu važnu stvar.
Budite fleksibilni
Ako se ceo vaš blog ili sajt oslanjaju SAMO na SEO kako bi privukli posetioce, posebno ako ciljate samo jednu ili dve stranice/objave, razmotrite širenje perspektive što pre.
Na taj način, ako se desi nešto, imaćete druge sisteme i strategije koje će stalno privlačiti posetioce.
Jer ono što primetimo sa AI jeste da se korisnici obraćaju ChatGPT-iju kako bi postavili pitanja koja su možda ranije postavljali Guglu. (Ne u svim slučajevima, ali u nekim da).
Imajući to u vidu, BIĆE JOŠ VAŽNIJE ne samo širiti izvore saobraćaja ka vašoj veb lokaciji, već i imati bolju strategiju za ključne reči.
Ne fokusirajte se SAMO na informativne i edukativne ključne reči.
Kreirajte sadržaj koji pomaže korisniku da donese odluku o kupovini ili konverziji, i/ili koji uključuje VAŠE LIČNO iskustvo, mišljenje i perspektivu.
Savet za vlasnike biznisa, kreatore i blogere koji žele da iskoriste AI za SEO
Ako ste vlasnik preduzeća, kreator sadržaja ili bloger, i želite da počnete sa upotrebom AI za SEO kako biste kreirali više boljeg sadržaja, APSOLUTNO možete to učiniti, samo zapamtite da ako želite da taj sadržaj bude prikazan u rezultatima pretrage na Guglu, morate staviti naglasak na originalan, visokokvalitetan sadržaj koji je usmeren na korisnike, koji pokazuje vašu stručnost, iskustvo, autoritet i pouzdanost (E-E-A-T).
Uvek mislite o čitaocu.
Jer upravo to je ono na čemu Guglov algoritam sve više i više radi – da bude JOŠ korisniji svojim korisnicima.
I kao kreatori sadržaja, MORAMO stvari pogledati sa strane i promeniti perspektivu prema onome što će KORISNICI smatrati korisnim.
Da li će korisnik radije odabrati nejasan komad sadržaja sa već vidjenim savetima ili izuzetno koristan i informativan komad sadržaja koji ima ličnost, iskustvo i autoritet?
Pa, znate odgovor 😉
Sada više nego ikad, KAO KORISNICI, počećemo da preferiramo sadržaj koji je podržan iskustvom, primerima i ljudskim dodirima. I rezultati pretrage na Guglu će početi to da odražavaju.
Nekoliko saveta za upotrebu AI za SEO da biste kreirali dobro optimizovan sadržaj:
PROVERA ČINJENICA
Samo zato što vam AI alat vraća odgovor na vaše pitanje, ne znači da je taj odgovor tačan. AI zaista ima rupa. ChatGPT recimo ima bazu podataka do 2021.godine i moguće je da će negde pogrešno dati podatak.
UVEK proverite činjenice pre nego što uključite nešto u svoj sadržaj.
KREIRANJE JEDINSTVENOG I VISOKOKVALITETNOG SADRŽAJA
Vaš sadržaj treba da bude originalan, informativan i zanimljiv, dragi moji. Nemojte se oslanjati na AI alat da obavi sav posao umesto vas. Zamislite AI kao svog virtuelnog asistenta; može vam pomoći u planiranju, istraživanju i sastavljanju rečenica, ali ideje, ton i perspektiva moraju doći od VAS i/ili kroz glas vašeg brenda.
Jer posebno u dobu AI sadržaja, KORISNICI će početi da preferiraju sadržaj koji je podržan iskustvom, primerima i ljudskim dodirima.
IMAJTE NA UMU SVOJU PUBLIKU
Promenite perspektivu sa svog stanovišta na KORISNIKA. Na vašu PUBLIKU. Šta će ONI smatrati korisnim? Da li će korisnik radije odabrati nejasan sadržaj sa već vidjenim savetima koje može pronaći negde drugde ILI izuzetno koristan i informativan sadržaj koji sadrži primere, ličnost, iskustvo i autoritet?
Ukratko: Pazite da vaš sadržaj bude napisan za vašu publiku, a ne samo za pretraživače.
UKLJUČIVANJE NAJBOLJIH SEO PRAKSI
SEO je više umetnost nego nauka, posebno kada je u pitanju sadržaj. ALI postoje apsolutno najbolje prakse koje treba imati na umu, bez obzira da li koristite veštačku inteligenciju za svoj sadržaj ili ne:
- Obavite istraživanje ključnih reči: Ciljanje pravih ključnih reči je važno za uspeh. Ako ciljate ključnu reč za kojom niko ne traga, koja je prekompetitivna ili nema smisla sa stanovišta pretrage, verovatno nećete postići željene rezultate.
- Optimizujte svoj sadržaj za pretraživače: DA, moramo pisati sadržaj za našu publiku i korisnike, ali moramo uključiti i najbolje SEO prakse kako bi pretraživači mogli da razumeju o čemu se u sadržaju radi. Pobrinite se da vaš sadržaj može lako da se ‚‚skenira”, koristite podnaslove H2 i H3, i prilagodite title tag i meta opis za SEO.
- Pratite svoje rezultate: Koristite alate za analitiku kao što su Google Analytics i Google Search Console da pratite svoj SEO i saobraćaj na sajtu kako biste videli kako se vaš sadržaj ponaša. SEO može biti igra testiranja i podešavanja, pa ako ne pratite stvari, biće nemoguće efikasno ih podešavati.
Koji AI alati za pisanje tekstova su dobri?
Nisam ih mnogo isprobala osim ChatGPT i Surfer SEO-a, ali evo šta sam pronašla da se preporučuje pa isprobajte sami.
Imajte na umu da večina ovih alata nema opciju za naš jezik, ali ako ste komotni sa engleskim, onda krajnji rezultat lako možete prevesti na srpski jezik. Pored opcija za pisanje sadržaja tu su i opcije za proveru grešaka, plagijata, sve što može koristiti za dobar sadržaj.
Šta izbegavati prilikom upotrebe AI za kreiranje sadržaja?
- Nemojte samo kopirati i upotrebiti sadržaj sa AI alata i koristiti ga bez ikakvih promena. Dodaj svoj ton, ličnost i glas brenda. Ponekad sadržaj generisan veštačkom inteligencijom može zvučati robotski ili uopšteno. DODAJ SOPSTVENU NOTU SADRŽAJU!
- Proveri svoj sadržaj pomoću alata za proveru plagijarizma (Možeš probati gore pomenuti Copyleaks alat ili Dupli Checker)
- Uveri se da tvoj sadržaj nema gramatičkih grešaka. Koristi Grammarly ako pišeš na engleskom.
- Izbegavaj nagomilavanje ključnim rečima. To je iritantno za čitaoce i a možete dobiti i kaznu od strane Gugla.
- Neka tvoj sadržaj bude relevantan i informativan, umesto da jednostavno objavljuješ sadržaj radi same objave.
- Uvek proveravaj činjenice u sadržaju (veštačka inteligencija nije savršena, znaš to)
Ako tvoj sadržaj ne pruža vrednost, bez obzira da li je optimizovan za pretraživače ili ne, veća je verovatnoća da ćeš videti NEGATIVAN uticaj na svoj saobraćaj i konverzije.
Da li sam do sada koristila AI za kreiranje sadržaja?
Iskrena da budem, POKUŠALA SAM, ali sve što dobijem mi se nimalo ne svidja. Poznavanje našeg jezika od strane AI alata je baš ograničeno i sa te strane zahteva pomno čitanje svega što izbaci a vrlo često rečenice nemaju smisla.
U ovom tekstu sam ga koristila za prevod navoda iz Guglovih smernica, da se malo ubrzam. I da znate da ima bolji prevod od Google translate opcije.
Kao što sam malo pre pomenula, ChatGPT ima podatke do septembra 2021, pa mi ne pruža korisne informacije u pogledu SEO stvari, na primer.
VOLIM da koristim AI za brainstorming, planiranje sadržaja, pravljenje skica i kreiranje šablona za sadržaj. Takođe je dobar ako treba da vam smisli neki mejl ili odgovor na mejl, kako da zvučite profesionalnije ili prijatnije. Dobar je i za kreiranje kratkih tekstova koje stavljate ispod objava na Instagramu, na primer.
Ja ponekad imam osećaj da mi kod pisanja samo stvara JOŠ više posla. Možda će mi se mišljenje o ovome promeniti i iskreno, dovoljno sam zainteresovana da nastavim testiranje, ali do sada, jednostavno nije to to, makar za naš jezik.
Zaključak
Ukratko, AI sadržaj neće ništa postići ako vaša veb lokacija nije autoritativna, sam sadržaj nije stvarno koristan ili ako ciljate neodgovarajuću ključnu reč.
Ako vas brine AI za SEO, imajte na umu da smo se već susreli sa sličnim stvarima ranije.
Ljudi su paničili kada su Google oglasi postali stvarnost – aaaa, organski rezultati će biti besmisleni. Niko na njih neće kliknuti. Svi klikovi će otići na oglase! – a šta se desilo?
Većina korisnika je naučila da izbegava oglase.
Na Google oglase prosečno klikne oko 25% korisnika koji vrše pretrage (zavisno od industrije).
Na kraju dana, JEDINA stvar koju SIGURNO znamo o AI za SEO je da će se stvari razvijati.
I MI ćemo se razvijati zajedno s tim.
Imamo nešto što roboti nemaju, a to je svest. Još uvek.
I to će postati još važnije prilikom razvijanja poslovanja na mreži.
Dozvolite korisnicima da vas vide, osete i ZNAJU vas.
Nijedan robot ne može zameniti tvoju autentičnost, ono zbog čega si ti TI.
Tačka.