plan-izrade-sajta

Plan izrade sajta: korak po korak

Veoma često nas pronadju reklame u kojima nam garantuju da sami možemo da izradimo sajt i to dosta brzo. A ako si laik u toj oblasti i samo želiš da postaneš vidljiv svetu – pa naravno da ćeš poslušati stručnije od sebe. Logično je da je danas izrada sajta brza i laka.

Medjutim, da bi sajt koji si tako brzo lansirao zaista i uzvratio, odnosno doprineo tvom poslovanju, potrebno je da ga od starta postaviš na zdrave noge i da imaš jasan plan šta želiš da postigneš sa njim i kako.

Ulaganje ili prosto bilo koji korak u poslovanju, na koji želiš da se osloniš, za koji želiš da ti dugoročno doprinosi, nećeš sklepati za dan, zar ne? Potrudićeš se da uradiš neku pripremu, istraživanje, poredjenje – sve kako bi naučio na tudjim greškama i sebi dao bolju šansu. Tako je i kod izrade sajta.

Za dobar plan izrade sajta vam treba samo papir i olovka. Vodim vas kroz pitanja na koja treba da date odgovore. Jednom kada budete sve imali na papiru, organizujte, odredite prioritete, posavetujte se i realizacija može da krene.

Početak: zašto i za koga pravim sajt?

Odredi ciljnu grupu. Kome se obraćaš? Šta oni žele i koji je najbolji način da im se prikažeš? Pomoć pri definisanju ciljne grupe ili idealne buyer persone možeš pronaći onlajn, na mnogo sajtova.

Odredi cilj sajta. Šta želiš da postigneš sa njim > da prodaješ, sakupiš mejl adrese, generišeš saobraćaj za neki budući affiliate marketing, itd. Cilj sajta uglavnom i jeste neki vid dodatne finansijske injekcije, ali da bi se došlo do prodaje, ponekad treba više vremena. Više vremena da vas potencijalni klijenti upoznaju, vas ili vaše proizvode i usluge. Više vremena da se pročuje za vaš brend.

Odredi ton obraćanja ciljnoj grupi. Da li ćeš koristiti poslovni ili neformalni jezik? Kako to radi konkurencija? I kako im polazi za rukom?

Koje informacije su potrebne da bi ostvarila gore pomenuti cilj? Dakle, šta je to čime ćeš privući klijentelu, zadržati ih ili zbog čega će se uvek rado vraćati na tvoj sajt?

Mislim da je ovo dosta pitanja za početak da se zamisliš i razmisliš. Ne preskači nijedan paragraf. Vrati se, pročitaj opet i zapiši odgovore. Vrlo je moguće da ćeš sa više prikupljenih informacija želeti da izmeniš nešto što si na početku napisala i to je sasvim ok.

Vidljivo i nevidljivo na sajtu

U zavisnosti od cilja koji si postavila, razmisli o detaljima izgleda sajta i dodacima koji su potrebni:

  • način plaćanja/korpa
  • reklamacije
  • alat za sakupljanje mejlova
  • galerija
  • blog
  • društvene mreže
  • portfolio
  • recenzije
  • FAQ
  • podcast
  • mesto za reklame, preporuke, banere
  • ebooks
  • poziv na akciju („dugme” na kojem je jasno napisano šta želiš da posetilac uradi i ono uvek treba da bude vidljivo na sajtu)

To bi recimo bilo ono vidljivo, a nevidljivo:

  • SEO dodatak za sajt (odaberi jedan – Yoast, RankMath ili All-In-One)
  • SSL sertifikat
  • caching plugin za brže učitavanje

Ne treba ti sve gore pomenuto, ali pošto ne znam tačno šta ćeš da radiš nabrojala sam sve čega sam se setila. Ovde takodje možeš da zaviriš kod konkurencije za inspiraciju.
Kada spomenem konkurenciju ne mislim na prepisivanje već isključivo inspiracija – videti šta je dobro, šta loše, šta možeš ti da učiniš boljim.

Dizajn sajta: pripremi najbitnije

Izaberi temu. Izbor teme zavisi od ciljne grupe > nemoj izabrati neku šarenu temu ako misliš da posluješ sa biznisima. Tema koja se izabere mora biti responsive. To znači da se sajt lepo učitava na svim uredjajima.

Izaberi font. Crni na beloj pozadini je najlakši za čitanje. Izaberi neki od osnovnih fontova kako bi se lepo prikazao na svim pretraživačima.

Pripremi slike. Ako imaš mogućnost, razmisli da pripremiš nekolicinu svojih fotografija umesto stock fotki, koje koriste mnogi sajtovi. Izdvoji se iz gomile i daj svoj pečat.

Pripremi logo, boje i misiju/viziju sajta . Koje su tvoje vrednosti, šta propagiraš?

Ako nisi sigurna šta i kako povodom vizuelnog izgleda, ili prosto nemaš smisla za tu oblast (kao ja) potraži pomoć. Na Instagramu ima divnih profila, koje vode još divniji ljudi, spremni da pomognu, kao što su Miloš Brender @milosbrender ili Katarina @mintydesignn ili Olivera @oliveradizajn.

Vreme je za skicu sajta na papiru

Na papiru nacrtaj mapu sajta. Na vrhu neka bude početna stranica (home page), ispod idu klasične stranice (kontakt, o meni,…) i naravno glavne kategorije. U treći red stavi potkategorije, ako ih imaš.

Sada pogledaj kako ćeš sve da povežeš da bude lako dostupno korisnicima. Bitne informacije treba da bude udaljene maksimalno do 3 klika sa početne stranice.

Uzmi u razmatranje drop-down meni. Uglavnom na sajtovima ima onaj jedan glavni meni, na vrhu, horizontalno. Razmisli možda i da se otvori jedan levo, vertikalno. To sad već zavisi od teme koju izabereš, koje opcije postoje. Ako imaš mnogo kategorija i potkategorija – trebalo bi razmisliti o opcijama. Ako imaš malo – onda taj glavni meni, u vrhu radi posao.

Uključi search box na sajtu!

Sada se već zakuvalo, zar ne? Imaš jasniju predstavu šta ti je sve potrebno, šta zaista možeš sama i gde ti treba pomoć. Uf, dobila si i sjajnu inspiraciju kod konkurencije, ali sinula ti je još bolja ideja. Sjajno!

Tek nakon svega ovoga, kupuješ domen, hosting, temu. O domenu odlučuješ ti, za temu sam ti dala neke smernice, a za hosting – nije svejedno koji! Tu izdvoji jedno vreme da pregledaš recenzije domaćih hosting provajdera i izaberi onaj paket koji ti odgovara. Od hostinga dosta zavisi i brzina sajta, zato prikupi dovoljno informacija pre odluke.