kako-odabrati-kljucne-reci

Kako odabrati ključne reči i rangirati se na Guglu?

Čak i ako ne znate ni najmanju sitnicu vezanu za pisanje SEO-friendly tekstova, sigurno ste čuli ponešto o tome. Priča se o terminu SEO copywriting, ključne reči pršte na sve strane.

SEO je odličan (i besplatan!) način da privučete saobraćaj na svoj sajt ili blog. Ali sa tačke gledišta potpunog laika sve može da izgleda pomalo zastrašujuće.

Dakle, šta je tačno SEO copywriting i zašto je vreme da ukrstite mačeve?
Počeću sa osnovama.

Šta je SEO copywriting i zašto bi vas to trebalo zanimati?

SEO je skraćenica za optimizaciju (sajtova ili u ovom slučaju tekstova) za pretraživače. SEO copywriting je praksa kreiranja sadržaja koji će se dobro rangirati na Guglu. (Naravno, postoje i drugi pretraživači, ali Google je glavni igrač ovih dana.)

Evo najlakšeg načina da razumete šta sam upravo rekla: odvojite sekundu i pretražite Gugl za određenu frazu ili izraz. Na primer „kako da napišem e-book“. Prvih nekoliko rezultata koji se pojavljuju su verovatno plaćeni oglasi. Preskočite ih i videćete razne druge sajtove koje pokrivaju temu.

Sajtovi koje vidite savladali su SEO copywriting. Došli su do prve stranice Gugla. To je vaš cilj!

Pa zašto je prva stranica Gugla tako priželjkivano mesto? Kada se vaš sadržaj visoko rangira, on dobija više saobraćaja, tako raste autoritet vašeg sajta, razvijaju se saradnje i na kraju ostvaruju konverzije (prodaje). Prosto k’o pasulj!

Čitaoci koji posećuju vaš sadržaj takođe dolaze sa jasnom namerom. Upravo su pretražili određenu temu na vašem sajtu, tako da imate veće šanse da utičete na njih – bilo da želite da kliknu na određenu vezu (link), preuzmu e-book ili kupe onlajn kurs.

Rangiranje na Guglu je takođe odličan način da povećate svest o svom brendu i uspostavite se kao autoritativna figura u svojoj niši. Sve u svemu, to je besplatno oglašavanje. A na vama je da mu se posvetite na pravi način i izvučete sve benefite.

Mini SEO rečnik: Termini koje treba da znate

Da biste shvatili celu ovu SEO stvar potrebno je da se upoznate se (ovaj put) tri termina koja se najčešće spominju. Znam da vam se zavrti u glavi kada krenete sa čitanjem ili slušanjem nekih uputstava, zato ću danas biti nežna. Nema potrebe da se previše opterećujete.

Ključna reč (keyword)

Ključna reč je reč ili fraza za koju pokušavate da se rangirate. Sa porastom procenta glasovne pretrage, to danas mogu biti i čitave rečenice. Dakle, to je ono što ljudi kucaju u Gugl pretraživač.

Broj pretraga na mesečnom nivou (Search Volume)

Ovaj broj se odnosi na broj pretraga koje ključna reč dobije mesečno. Na primer, u vreme pisanja ovog teksta, prema Ubersuggest-u, ključna reč „kako napisati e-book“ ima 0 pretraga. (Više o tome za minut!)

To znači da niko ovaj mesec nije kucao takvu frazu u Gugl pretragu, ALI rezultati kod besplatnih alata nisu uvek najtačniji plus morate uzeti u obzir da sam obeležila samo Srbiju. Search Volume je prikazan u drugoj koloni pod skraćenicom VOL.

Težina ključne reči (keyword difficulty)

Težina ključne reči (KD ili kod Ubersuggest alata SD- SEO difficulty) je broj između nule i 100 koji ukazuje na to koliko će biti teško rangirati se na Guglu za tu reč ili frazu.

Ako ključna reč ima visok KD, to znači da postoji mnogo konkurencije i da će biti teško (ali ne i nemoguće) ostvariti cilj. Kao opšte pravilo, imate veće šanse za rangiranje sa nižim KD.

Vraćajući se na naš primer gore „kako napisati e-book“, njen KD, odnosno SD, je trenutno 0, što znači da bi trebalo da bude dosta jednostavno rangirati se uz poštovanje osnovnih SEO pravila.

Medjutim, možda su se neki od vas zapitali sad – Nataša, aman, šta da pišem to kada niko ne traži? Na upit „kako da napišem e-book“ Gugl je izbacio 1 160 000 rezultata. Sumnjam da niko ovo ne traži, samo prosto besplatan alat to nije u stanju da pokupi. Ili sam danas izabrala nesretan termin.

Kako odabrati ključnu reč? Konačno.

Sad kada ste savladali SEO jezik, vreme je da počnete s istraživanjem ključnih reči za vaš SEO-friendly članak. Morate da odaberete ključnu reč pre nego što počnete sa pisanjem sadržaja. Neki SEO stručnjaci to možda rade drugačije, ali pokazaću vam kako ja to radim.

Jedna od vas mi je pisala da bi htela da obradi temu ZOOM-a. U smislu kako su vam se posao i sastanci i korporacija uselili u stanove, kuće i kako nastavljaju da melju i na ovaj način, bez obzira da li ste u štiklama ili kućnim papučama.

Ovde ima dosta prenesenog značenja ali pokušaću da izvučem najbolje. Imajte u vidu kakve probleme bi korisnik/čitalac mogao da ima i ponudite mu neka rešenja, da se ne svede sve na puku priču, jer ne pišemo esej radi eseja nego radi konverzije, u 99% slučajeva.

Prvi korak: Razmisliću o pojmovima i frazama oko teme. Razmišljam o tome šta bi neko kucao u pretraživač ako se nalazi u ovoj situaciji. Evo primera kako bi ovaj spisak mogao izgledati:

  • Rad od kuće
  • Organizacija rada od kuće
  • Kako uklopiti radne obaveze sa ukućanima
  • Sagorevanje na poslu („burnout” sindrom)

Da biste dodali još pojmova na svoju listu, neka vam Gugl pomogne. Otvorite novi prozor i počnite da kucate neke od ključnih reči koje ste već stavili na spisak.
Za moja prva dva upita sa spiska gore, ono što se pojavilo jeste „rad od kuće za vreme pandemije, vanrednog stanja, virusa” , „prednosti i mane”. To bi mogle biti dobre ideje za članak.
O sagorevanju na poslu se takodje dosta piše, u smislu kako ga izbeći.
Zatim – da li je rad od kuće onakav kakvim ste ga zamišljali.

Takođe možete pogledati odeljak „related searches“ u samom dnu vaše pretrage.

Dakle, inicijalnu ideju o pisanju članka koji će u naslovu imati ZOOM, ali sa prenesim značenjem, ne možemo ostvariti. Zašto? Ko god kuca ZOOM u pretraživač ima nameru da možda nadje neki tutorijal za alat ili da vidi načine na koje može da se koristi. Uz poštovanje ideje i poigravanja sa rečima, ipak u svakom trenutku morate imati na umu nameru korisnika, jer samo tako imate šanse da plasirate svoju uslugu/proizvod i da budete sigurni da okupljate ciljanu publiku. U suprotnom, sati koje ste proveli na kreiranju sadržaja o ZOOMU, misleći pritom na KORPORACIJU, odoše u propast, jer niko to ne čita.

Kada dobijem listu sa nekoliko ideja, zapisujem search volume i keyword difficulty (SD kod Ubersuggest) svakog pojma. Ako tek počinjete, Ubersuggest je odličan alat za ovo, i besplatan. Druga opcija je Wordze.com, ako ispucate dnevni limit na Ubersuggest.i treća opcija Wordstream (sa ovim sam najmanje zadovoljna).

Ono što tražite jeste visok search volume (broj pretraga mesečno) i nizak KD ili SD (da nije mnogo teško, tj. da nema mnogo konkurencije).

Rezultati koje sam dobila na frazu „rad od kuće” preko Ubersuggest alata su:
Search volume 880, SD 18.
Za Srbiju ovo je popriličan broj pretraga i taman teškoća. Medjutim, kada isti taj termin prebacim u Gugl pretragu, rezutati koje dobijam su oglasi za posao (tako Gugl shvata korisnike i ovaj upit), a to nije ono o čemu ja želim da pišem. Dakle, moram da doradim temu, ali bih ipak zadržala ovu frazu „rad od kuće”, jer ima dobre metrike.

Određujemo strukturu teksta

Drugi korak. Šta??? Tek sad? Pa nemojte posle da bude da nisam naglasila važnost pretrage ključnih reči. Zaslužili su veći deo teksta. (otpadoše mi prsti 🙂 )

Naoružani kompletiranim prvim korakom, vreme je da odredimo strukturu sadržaja. Ovaj deo mi se uglavnom ne svidja, ali je važan korak u SEO svetu.

U strukturu ćete želeti da uključite teme koje se ponavljaju, elemente i ključne reči koje ste prikupili tokom proučavanja prve stranice. Volim da uzmem delić iz svakog Gugl elementa i svakog najviše rangiranog sajta i kreiram sopstvenu verziju.

Dok to radite, imajte na umu čitaoca.

Razmislite da li možete da odredite temu ili podnaslov koji nedostaju u ostalim člancima najvišeg ranga koji nisu pokriveni. Na primer, primetila sam da kod članaka koji pokrivaju rad od kuće, nema ili ima veoma malo priča iz prve ruke, primera stvarnih osoba. I to bi super moglo da se uključi.

Da pređemo na stvar. Sada određujemo naslov i podnaslove našeg SEO-friendly sadržaja. Glavnu ključnu reč ćemo upotrebiti u naslovu, prvom paragrafu i u nekim podnaslovima, ako može prirodno da se uklopi.
Ostale bitne, presudne ključne reči, kojima takodje gadjamo nameru čitalaca i rešavamo njihove probleme, stavljamo u podnaslove. I rešavamo jedan problem po paragrafu.

Ja bih u ovom slučaju izabrala naslov „Rad od kuće: Od modernog posla do najgore noćne more”.
Mogući podnaslovi: rad od kuće – organizacija vremena, sagorevanje na poslu iako ste u toplini doma, šta ste mislili da je rad od kuće, šta je zaista rad od kuće, prednosti rada od kuće, mane rada od kuće.

Svi ovi podnaslovi mi dozvoljavaju da primenim sekundarne uz primarnu ključnu reč. Dozvoljavaju mi da se i poigram rečima (još jednom napominjem – Gugl sve više konta semantiku u srpskom jeziku ali ne baš toliko i naša prenesena značenja, pa budite pažljivi da ne skrenete sa puta).

Još jedna stvar na koju sam želela da skrenem pažnju jeste da podnaslovi mogu da budu poduži. Primetila sam da ih skraćujete, držite ih na reč, dve. Ne, apsolutno. Opustite se i kod podnaslova. To je ideja za sebe. Znam da su nas tako učili u osnovnoj školi, ali smemo malo da odstupimo 😉

Takodje, poznajući rad osobe koja mi je i predstavila ovu ideju smatram da može kroz ceo tekst da uklopi i svoje usluge i na posletku da plasira odgovarajući poziv na akciju.

Još saveta da začinimo ovaj SEOtastičan sadržaj

  • Pišite što je moguće prirodnije i nemojte se prilagođavati kako biste u svoj sadržaj uklopili određene ključne reči ili fraze samo zato što se čini da ih Gugl voli. Držite se svog zanata i pišite na jasan i sažet način.
  • URL: Važno je da u svoju URL adresu uključite ključnu reč.
  • Meta opis: Kada pripremite članak na sajtu, napišite jak meta opis koji sadrži ključnu reč. Nikad ne škodi da podstaknete malo radoznalosti.
  • Opis naslovne slike: Gugl se ne fokusira samo na tekst – on takođe gleda i slike. Napišite opis slike koji uključuje ključnu reč, tako da Gugl zna da je relevantna za temu.

I da završimo

Nemojte previše da razmišljate! Ne brinite da li ćete pogoditi određeni broj reči ili primeniti bilo koje od SEO trikova. Dokle god imate ooooodličnu strukturu i pišete sa čitaocem na umu – tada radite upravo ono što vam treba.