linkovi-izgradnja-linkova

Linkovi, beklinkovi: na koji način ih izgraditi?

Linkovi na sajtu A mogu biti unutrašnji i spoljašnji. Unutrašnji linkovi predstavljaju veze izmedju samih stranica sajta A, a spoljašnji linkovi su veze od sajta A do drugih eksternih sajtova.

Medjutim, postoji i termin – beklinkovi. To su linkovi KA sajtu A sa drugih sajtova. Još ih zovemo i dolazni linkovi.

Linkovi funkcionišu po sistemu „glasova” na webu. Sajtovi koji imaju mnogo dolaznih linkova (glasova) smatraju se autoritativnim i odlično se rangiraju na Guglu. Dok su sajtovi sa vrlo malo ili nimalo dolaznih linkova osudjeni na drugu, treću… stranicu pretraga.

Ako tek počinješ da učiš SEO, link building može da zvuči dosta konfuzno. Mada ako mu posvetiš dosta vremena i dozvoliš sebi da te uveče u priču, sve ostalo će biti lako za nadograditi.

Neki SEO stručnjaci će ti reći da kreiraš sjajan sadržaj i čekaš beklinkove da dodju spontano, prirodno, organski. Dok će ti drugi reći da je potrebno razraditi strategiju oko gradjenja linkova i da je potrebno redovno slati outreach mejlove.

Pa koga da slušaš?

Kao i kod mnogih SEO stvari tačan odgovor je  – zavisi. Ne postoji jedan ucrtan pristup gradjenju linkova i vaš izbor može da zavisi od industrije u kojoj poslujete, vašeg sajta, ciljeva, budžeta.

Da li sam sada još više zakomplikovala ovu priču?

Ne brinite. Pišem ovaj tekst sa potpunim početnicima na umu i potrudiću se da vam dam savete koje ćete odmah moći da iskoristite.

Osnove gradjenja linkova (link building)

Pošto pišem potpunim početnicima, red je i da krenemo od osnovnih pojmova.

Šta je link building ili gradjenje linkova?

Link building ili gradjenje linkova je proces u kom želite da drugi sajtovi linkuju ka vašim stranicama na sajtu. Cilj gradjenja linkova je da podižete autoritet vašeg sajta u očima Gugla, tako da se te stranice koje su drugi sajtovi linkovali rangiraju na višim pozicijama i samim tim dovode više saobraćaja.

Da uprostimo, sve dozvoljene (white hat) link building strategije se mogu svesti na dva koraka:

  1. Kreirajte sadržaj vredan pažnje (i vredan beklinka)
  2. Pokažite ga osobama koje imaju sajt (da mogu da vas linkuju)

Zašto je gradjenje linkova važno?

Prema zvaničnom stavu Gugla, beklinkovi su jedan od tri najvažnija kriterijuma za rangiranje.  Tako da ako želite da se visoko rangirate moraćete da množite linkove ka vašem sajtu.

Gugl (ali i drugi pretraživači) gledaju na beklinkove kao na glasove. Ovi glasovi im pomažu da pronadju stranice koje na datu temu (od hiljade ponudjenih) zaslužuju da se nadju u samom vrhu rezultata.

Linkovi nisu odgovor na sve

Iz ovog uvodnog dela može se naslutiti da je put do prvog mesta na prvoj stranici Gugl pretraga popločan linkovima. I mada je ovo donekle istinito, realnost je ipak malo drugačija.

Pored toga što se linkovi po kvalitetu razlikuju, pretraživači uzimaju u obzir i neke druge faktore prilikom rangiranja. Kombinacijom svih ovih faktora odredjuje se koji sajt zaslužuje najbolji rang.

Ako se ipak odlučite da gradite „gomilu” linkova ka svom sajtu a rezultat i dalje ne dolazi, nemojte kriviti ovaj vodič za neuspeh. Pogledajte i ostale faktore koji utiču na rangiranje.

Kako da gradite linkove?

Sve taktike gradjenja linkova možemo svrstati u 4 grupe:

  1. DODAJ – dodajte svoj link na drugi sajt
  2. PITAJ – pišite vlasnicima drugih sajtova i pitajte da linkuju ka vama
  3. KUPI – platite svaki link
  4. ZASLUŽI – čekajte organske linkove od osoba koje su posetile vaš sajt

1. Dodavanje linkova

Kada odete na neki sajt, čiji niste vlasnik, i samo dodate/ostavite link do svog sajta – to nazivamo dodavanjem linka. Sajtovi i taktike koje pripadaju ovoj grupi su:

  • Direktorijumi (žute onlajn strane)
  • Kreiranje profila na društvenim mrežama
  • Ostavljanje komentara na blog postovima
  • Postovanje na forumima, Q & A sajtovima
  • Kreiranje oglasa za posao

Gradjenje linkova na ovaj način je veoma lako. I baš iz tog razlika, ovi linkovi imaju malu vrednost u očima Gugla, a u nekim slučajevima mogu biti označeni i kao SPAM linkovi.

Pored toga, ovakvi linkovi vam ne daju neku prednost nad konkurencijom. Ako možeš da odeš na neki sajt i samo ostaviš svoj link, to znači da i tvoji kompetitori mogu isto da učine.

Medjutim, ovaj način gradjenja linkovi ne bi trebalo da bude zanemaren. Svaka od taktika može da donese i dosta benefita za vaš onlajn biznis, osim što biste izgradili jedan link više.

Dozvolite da vam objasnim kroz par primera:

Direktorijumi

Trebalo bi odoleti iskušenju da stavite link do vašeg sajta na baš svaki direktorijum koji vidite. Fokusirajte se na one koji su poznati, imaju odredjeni broj poseta te tako zaista mogu i dovesti neke posetioce na vaš sajt.


Na primer, ako ste vlasnik malog biznisa i čuli ste za neki lokalni direktorijum gde su se upisali svi vaši konkurenti, onda i vi to treba da uradite. I taj jedan link bi mogao da vam donese mnogo više SEO vrednosti nego da ste stavili link na neki random direktorijum koji ste našli na nekom forumu.

Kreiranje profila na društvenim mrežama

Dobra je praksa rezervisati/ zauzeti brend ime na svim značajnim društvenim mrežama (Twitter, YouTube, Instagram i slično) što je pre moguće. U suprotnom bi neki „dušebrižnici” mogli to da urade kada im upadnete u radar.

Ulaganje odredjenog vremena i truda u relevantne društvene mreže je dobar način da sakupite verne pratioce i promovišete svoj biznis. Ali linkovi sa društvenih mreža imaju malo ili nimalo SEO vrednosti. Tako da ne očekujete iznenadan skok u rangu.

Ostavljanje komentara na blog postovima

Ostavljanjem smislenog i značajnog komentara na nečiji članak je sjajan način da privučete pažnju na sebe i započnete neki odnos sa tom osobom. Ali ako ostavite besmislen komentar samo da biste mogli da ostavite i link do svog sajta, onda ćete izazvati kontraefekat – vlasnici tih sajtova će vas samo omrznuti.

Uostalom, linkovi na komentarima ispod blog postova su obično podešeni na NOFOLLOW (što znači da se baš ne broje kao „glasovi”). 

Nadam se da vam ova tri primera znače da shvatite kako treba ili ne treba dodavati svoj link na tudji sajt. Da sumiramo:

  • Lako dodavanje linka na tudje sajtove nema mnogo SEO vrednosti
  • Neka to dodavanje linka bude smisleno i promišljeno
  • Iako nema mnogo SEO vrednosti, ovakvi linkovi pomažu Guglu da shvati validnost vašeg sajta – da li vodite pravi/legitiman biznis
  • Baš zato što je lako i svako to može da radi treba se čuvati SPAM sajtova

2. Slanje upita za postavljanje linka

Kao što možete naslutiti iz naslova, ovo je situacija u kojoj pišete vlasnicima drugih sajtova da stave vaš link kod njih i uz to im dajete dobar razlog za to.

Taj „dobar razlog” je presudan u ovoj taktici. Ljudi kojima pišete ne mare ni za vas ni za vaš sajt (osim ako niste neka poznata ličnost) i stoga nemaju mnogo razloga da vam pomognu.

Tako da pre nego što im se obratite, razmislite – šta oni imaju od toga?

Evo nekoliko link building strategija koje spadaju u ovu grupu, kao i „dobar razlog” na kojem se temelje:

  • Gostujući autor: kreirajte odličan sadržaj za njihov sajt.
  • Skyscraper tehnika: pokažite im da imate bolji izvor korisnih informacija nego onaj koji su već iskoristili u nekom svom tekstu.
  • Ubacivanje linka: pokažite im izvor informacija koji je opširniji od onog što su oni samo ukratko ili usput spomenuli.
  • Ciljate ego: spomenite njih ili njihov posao u svom sadržaju u pozitivnom svetlu.
  • Recenzije i studije slučaja: dajte pozitivan utisak o njihovom proizvodu ili usluzi.
  • Razmena linkova: ponudite link za link.
  • Stranica sa listom dobrih izvora: pokažite im vašu stranicu koja se odlično uklapa u njihovu listu.
  • Linkovi sa greškom: pomozite im da reše problem „mrtvog” linka koji imaju na sajtu.
  • Linkovane slike: pitajte ih da linkuju vašu sliku koju su upotrebili na svom sajtu.
  • Nelinkovano spominjanje brenda: zamolite ih da stave link na pomen vašeg brenda.
  • Ako ste stručnjak za odredjeno polje: ponudite da im date jedinstven pogled na situaciju opisanu u nekom njihovom članku.
  • PR: dajte im vrhunsku dojavu za priču koju mogu da obrade.

Sve ove prilike izgledaju dosta uzbudljivo, zar ne? Ali čim pošaljete prvi mejl suočićete se sa surovom realnošću – vaš „dobar razlog” nije dovoljno dobar.

  • Vaš gostujući članak nije dovoljno dobar
  • Vaš izvor informacija nije dovoljno jedinstven
  • Vaša Skyscraper tehnika nema osnove
  • Itd.

Morate da shvatite, da bi ove link building taktike uspele morate da kreirate uistinu izuzetnu stranicu koju će ljudi i sami poželeti da linkuju. Ili biste morali da imate dovoljno autoriteta i kredibilitet u toj odredjenoj oblasti, što može da nadoknadi manjak vrednosti.

S obzirom na to koliko je teško ubediti nekoga da linkuje ka vama, mnogi SEO stručnjaci su se setili načina da „začine” stvari:

  • U zamenu nude da dele njihov sadržaj na Twitteru i Facebooku
  • Nude da dele njihov sadržaj kroz newsletter
  • Nude besplatan pristup premium proizvodima ili uslugama
  • Nude link za link
  • Nude novac.

Ali na ovaj način ulazimo u sivu zonu gradjenja linkova prema Google uputstvima:

I to vam je tako. Legitimni načini upita za link imaju malu stopu uspeha, a čim poželite malo da začinite stvari ulazite u Guglovo minsko polje.

U ovom trenutku može da se čini kao da vas odgovaram od ovih taktika, ali ne radim to. Samo postavljamo prava očekivanja, tako da ne odustanete nakon desetog mejla na koji niste dobili odgovor. Zaista je potrebno mnogo truda i vremena da se uz pomoć ovih taktika dobiju linkovi. Spomenuću samo statistiku da je procenat odgovora na outreach mejlove svega 8.5%, dakle na poslatih 100 mejlova dobićete 8 odgovora, ali to ne znači da će svi biti pozitivni.

3. Kupovina linkova

Ova taktika se u onlajn svetu primenjuje, ali niko je zvanično neće savetovati, jer spada u najcrnju zonu gradjenja linkova po Google uputstvima.

Dakle, svi to rade, ali niko ne priča o tome.

Ako govorimo o sajtovima na engleskom jeziku, njih je zaista izobilje, milijarde, nema kraja, te neko ko radi na tom jeziku i ima izbora. Medjutim, kada govorimo o Balkanu, kupovina linkova je ponekad jedini način. Ljudi su videli priliku i žele da je unovče.

Ono što treba da pazite jeste da ne potrošite gomilu novca na sajt koji vam baš ništa neće doneti. Potrebno je proveriti vrednost sajta – broj mesečnih poseta, visinu rejtinga domena, pregledati kakve inače tekstove objavljuju, ko su autori.

Zašto kažem da je ovo ponekad jedini način – jer mnogi sajtovi kod nas ne vode blog, nemaju ništa vredno da ponude u zamenu, te se opcije sa gore pomenute liste smanjuju.

Kako biste smanjili gubitak vremena na traženje sajtova koji nude link za novac možete se registrovati na SEO platformi LinkUp. Ovo je prva ovakva platforma u Srbiji i u regionu. U njihovoj bazi podataka imate samo proverene sajtove – sa odgovarajućim metrikama. A kao najveća prednost jeste sam proces kupovine linkova – u nekoliko klikova poručite i link i tekst na sajtu koji odaberete. Za nekoliko dana bićete obavešteni putem mejla o uspešno završenom procesu.

4. Zaslužite linkove

Zaslužiti link znači da je neki sajt već stavio link ka vama, a da niste morali ništa da pitate, molite. Očigledno se ovo neće desiti ako nemate izuzetan sadržaj koji vlasnici drugih sajtova žarko žele da pomenu.

Ali ljudi ne mogu da linkuju nešto ako ni ne znaju da to postoji. Tako da bez obzira koliko je vaša stranica dobra, morate da je izpromovišete. Što više ljudi vidi vašu stranicu veće su šanse da će je neko i linkovati.

Evo nekoliko taktika koje spadaju u ovu grupu:

  • Linkbejt, nešto vredno linka: podaci, infografici, mape, istraživanja, nagrade.
  • Podkasti, intervjui.
  • Promocija sadržaja.
  • Itd.

Zaslužiti link je bez sumnje najbolji način da se dodje do linka.

Lično bih radije provela vreme pišući izuzetan sadržaj koji će se rado linkovati i o kojem će ljudi rado diskutovati, neko da trošim vreme na slanje stotina mejlova prosečnim sajtovima.

Vlasnicima sajtova koji već imaju neku reputaciju ovo je lako, ali nije nemoguće ni za početnike, jer svi smo nekada bili početnici i ja ne odustajem. Potrebno je da samo uložim deset puta više vremena u kreiranje kvalitetnog sadržaja nego moji konkurenti. Šta mi teško?

Šta je dobar link?

Niko ne zna 100% kako Google vrednuje linkove. Ali SEO stručnjaci su uspeli da izvuku neke zaključke:

  • Autoritet
  • Relevantnost
  • Anchor tekst (deo teksta koji se linkuje)
  • Nofollow ili dofollow link
  • Pozicija linka u tekstu
  • Odredište linka

Autoritet

Postoje dva autoriteta: jedan sajta i drugi specifične stranice na sajtu.

Page authority (autoritet stranice) povezan je sa originalnim Google algoritmom PageRank. Ideja je zaista jednostavna – stranica sa najviše dolaznih linkova će preneti i najviše glasova.

Stoga mnogi SEO stručnjaci žele link sa starijih stranica koje već imaju neke linkove, a ne sa novijih stranica koje još nemaju ništa. Istina je da ta nova stranica u budućnosti može privući linkove te će se i njena vrednost povećati ili uvećavati tokom vremena što je opet sjajna stvar.

Tako da ponekad i sami morate da procenite.

Autoritet sajta – ljudi iz Gugla su dugo negirali postojanje ove metrike. Ali SEO stručnjaci su lako shvatili da link sa New York Timesa vredi više nego link sa sajta komšije. Medjutim, možda je u ovom slučaju vrednost veća jer New York Times predstavlja skup vrednih pojedinačnih stranica…nikad nećemo sa sigurnošću znati.

Prema Ahrefs alatu koji koristim autoritet sajta se meri metrikom DR (Domain Rating). Ta metrika se zasniva na  beklink portfoliju sajta, odnosi se na ceo domen, a ne na pojedinačne stranice.

DR nekog sajta ima vrednosti od 0 do 100. Sajtovi sa DR do 20 su obično noviji sajtovi ili oni o kojima se baš ne vodi računa ili oni koji nemaju mnogo beklinkova. Medjutim, ne treba ih tek tako zanemariti. Isto kao što nova stranica može vremenom da privuče linkove tako i trenutno novi sajt može da se razradi vremenom.

Treba samo proceniti kod gradjenja linka – da li vam sajt sa DR 20 traži kratak citat ili tekst od 5000 reči. Za citat može, a tekst od 5000 reči ćete ipak sačuvati za sajt sa DR 60.

Relevantnost

Recimo na primer da si vlasnik bloga o kafi i upravo si objavila članak/recenziju o omiljenom aparatu za kafu. Kasnije, dva tvoja prijatelja odluče da linkuju ka tom članku. Jedan prijatelj je pisao na temu „10 najlepših recepata za kafu”, a drugi je pisao na temu „10 načina da uštedite”.

Koji od ova dva članka će biti bolji glas za vas, u očima Gugla? Onaj koji je relevatniji!

Pre biste želeli da vas o kafi posavetuje kolega nego finansijski stručnjak, zar ne?

SEO eksperti veruju da se relevatnost preslikava i na nivo celog sajta. A u prilog tome ide i citat Gugla na jednoj njihovoj stranici. Što znači da biste trebali da gradite linkove na sajtovima koji su vam bliski, a ne da pristanete na bilo koju šansu koja ispliva.

Anchor tekst (deo teksta koji se linkuje)

U slučaju da niste upoznati sa terminom, anchor text je klikabilni deo teksta za koji je vezan link.

U većini slučajeva, anchor tekst opisuje šta se nalazi na linkovanoj stranici. Pogledajte anchor tekstove u ovom članku da biste shvatili o čemu pričam.

Gugl koristi reči u okviru anchor teksta kako bi bolje razumeo za koje fraze treba rangirati tu linkovanu stranicu. Pitanje – kako iskoristiti anchor tekst?

Nikako previše. Ukoliko previše kontorlišete anchor tekst kojim će neko da linkuje ka vama, veće su šanse da će vas Gugl penalizovati.

Anchor tekstovi čine vaš link portfolio i ukoliko su 8 od 10 anchor tekstova, na primer, potpuno isti, Gugl će lako uočiti neku šemu i postaće sumnjičav. Link portfolio treba da bude što šareniji i prirodniji i treba izbegavati bilo kakvo pravljenje šema.

Nofollow i dofollow linkovi

Nofollow link je atribut koji se dodaje u kodu sajta i kojim se Guglu poručuje da ne želite da prenesete glas sajtu koji ste linkovali u svom tekstu.

Otkako postoji, Gugl nikada nije brojao nofollow linkove kao glasove, medjutim od 2019.godine postoje neke indicije da pojedini nofollow linkovi utiču na rang.
Svakako, vaš cilj treba da bude da gradite dofollow ili samo follow linkove jer oni sigurno prenose glasove. Medjutim, i ovo naglašavam sa velikim N – ukoliko vam se ukaže prilika za nofollow link na veoma relevatnom i autoritativnom sajtu – go for it! Bez razmišljanja.

Pozicija linka u tekstu

Recimo da imate stranicu koja se sastoji od tri dela: deo sa tekstom, sidebar odnosno reklama sa strane teksta i footer, odnosno donji deo stranice. Linkovi koji se nalaze u samom tekstu će verovatno dobiti najviše klikova jer taj deo najviše privlači oči posetioca.

Druga bitna pozicija linka u tekstu je da li je on stavljen pri vrhu stranice, na sredini ili pri dnu. Čitaoci će pre kliknuti na link pri vrhu teksta nego pri dnu teksta.

I treća stvar, važno je ne pretrpati jedan članak linkovima. Što je više linkova, vrednost glasa i autoritet sajta koji se prenosi se deli na više delova. Medjutim, i ovde kao i kod anchor teksta ne možete baš sve kontorlisati.

Ali ako pišete za nekog drugog tekst, svakako biste trebali navesti čitaoce da kliknu na vaš link. Ne samo zbog SEO vrednosti nego i zbog saobraćaja koji će vam na ovaj način stizati.

Odredište linka

Kada gradite linkove za svoj sajt postoje 3 odredišta na koja možete slati posetioce:

  1. Početna stranica
  2. Unutrašnja stranica
  3. Kvalitetan sadržaj

I vrlo često je slučaj da stranice koje želite da rangirate se najteže i linkuju. To je zato što ljudi žele da linkuju ka nekim informativnim stranicama gde njihova publika može da dobije neku vrednost besplatno, a ne da svoju publiku šalje na neku prodajnu stranicu gde će morati da se rastaju sa novcem.

I tako, jedno od najčešćih pitanja u SEO svetu je:

Kako rangirati dosadne stranice?

I kao i uvek, ne postoji jedan odgovor, crno na belo, ali svi se slažu da treba iskoristiti moć unutrašnjeg linkovanja kako biste pomogli dosadnim stranicama da se bolje rangiraju.

Drugim rečima, izgradite što više linkova ka kvalitetnom sadržaju i prosledite sav taj „link sok” prema stranicama koje želite da se bolje rangiraju uz pomoć unutrašnjih linkova. I zapamtite da relevatnost, pozicija linka i anchor tekst utiču i na vrednost unutrašnjih linkova.

Najbolje strategije za gradjenje linkova

U prethodnim redovima smo spomenuli nekoliko strategija za gradnju linkova, ali koje od njih su najbolje i najefektnije.

Moje lično mišljenje iz iskustva je sledeće:

  1. Pratite linkove konkurencije
  2. Kreirajte kvalitetan sadržaj
  3. Promovišite sadržaj
  4. Gostujte kao autori na drugim sajtovima

1. Praćenje linkova konkurencije

Ovo je jedna od osnovnih aktivnosti gradjenja linkova. Dakle, imate odredjen sajt koji se rangira za vašu željenu frazu, visoko na Gugl pretragama. Naravno da ćete izvući sve njihove linkove i proučiti ih kako bi shvatili kojom taktikom su se koristili, te ćete isto primeniti kod sebe ili još bolje, kako biste prešli taj sajt na rezultatima pretrage.

I u ovoj situacijij najbolje mi se pokazao Ahrefs alat. U njemu lako pronadjete sajtove koji se rangiraju za vašu željenu ključnu reč. Zatim odmah vidite i koliko beklinkova svaki od tih visoko pozicioniranih sajtova ima, da biste otprilke znali i koliko će vama trebati. Lako možete proći kroz listu beklinkova kada je skinete kod sebe na komp i pokušate i sami da dobijete linkove na tim sajtoivma. Proučite kojim taktikama su se koristili i pokušajte da ih prevazidjete.

2. Kreirajte kvalitetan sadržaj

Moguće je izgradite linkove za bilo koju stranicu sajta uz dovoljno vremena i posvećenosti, ali život bi bio lakši kada biste imali nešto što ljudi zaista žele da linkuju.

Kada govorimo o kvalitetnom sadržaju koji bi ljudi želeli da linkuju, onda su ovo neki od primera:

  • Onlajn alati i kalkulatori
  • Infografici, gifovi, mape
  • Nagrade i postignuća
  • Studije slučaja i istaživanja
  • Vodiči i tutorijali

Sigurna sam da u svakoj industriji postoji način da se kreira sadržaj koji je vredan. Tako da je uvek dobra ideja pogledati kompetitore, pronaći šta su oni kreirali od vrednosti i pokušati učiniti isto.

U Ahrefsu, ali u nekim drugim SEO alatima, možete da vidite koje stranice nekog sajta imaju najviše beklinkova.

3. Promocija sadržaja

Bez obzira na to koliko su vaše stranice kvalitetne i vredne, niko ne može da linkuje ka njima ako ne zna da postoje uopšte. Drugim rečima, i najbolji sadržaj mora da se promoviše da bi privukao linkove.

Postoje 3 načina za promociju sadržaja:

  • Reklama
  • Kroz zajednice
  • Šaljite mejlove (newsletter ili tako što ćete slati mejlove ljudima iz vaše industrije)

Reklama

Ovo je prilično jasno, zar ne? Možete platiti reklamu na društvenim mrežama ili na Guglu da biste privukli posetioce. Takodje, možete kontaktirati bilo koji sajt u vašoj niši i ponuditi neku vrstu sponzorisane saradnje.

Što se više reklamirate veće su šanse da će neko linkovati ka vama.

Mada, postoji jedan problem. Gotovo je nemoguće nadoknaditi uložen novac u reklame. Ukoliko ste osoba koja radi za nekog, ne možete sa sigurnošću reći šefu da će dobiti 10 kvalitetnih linkova za uloženih 1000eura u FB reklamu.

Ali stranica na kojoj radite sigurno ima neki poslovni potencijal, zar ne?

Biznisi ulažu u content marketing jer im pomaže da privuku, održavaju odnos i zadrže klijente. I ako vaš sadržaj radi nešto od ovoga onda ne bi trebao da bude problem da tražite odredjen budžet za njegovu promociju.

Ali ako vaš sadržaj nema nikakvu poslovnu vrednost, kako opravdati trošenje vremena na njegovo kreiranje uopšte?

Drugim rečima, reklamirajte sadržaj koji pomaže vašem biznisu da raste i linkovi će doći kao nusprodukt (ako je vaš sadržaj dovoljno dobar).

Šaljite mejlove

Slanje mejlova je verovatno najbolji način da pokažete svoj sadržaj osobama koje imaju sajt.

Da, ovim osobama svakako možete da ponudite i sponzorisanu saradnju, ali ako pošaljete personalizovan mejl vrlo je moguće da će i ovakav vid saradnje biti uspešan.

Kao i kod mnogih SEO stvari tako i kod slanja personalizovanih mejlova, nema striktnih pravila. Ako mogu da vam dam jedan savet to bi bilo ovo:

Nemojte odmah da tražite link ka svom tekstu nego pokušajte da ih impresionirate onime što se nalazi u vašem sadržaju tako da požele da ga pročitaju i sami.

Ono što želite da uradite jeste da im se elegantno uvučete u podsvest sa jedinstvenom idejom koju ste izneli u članku tako da oni požele da vas pomenu u sledećem članku koji budu pisali. Evo jednog primera:

Kroz zajednice

Zajednice ili grupe na društvenim mrežama mogu biti sjajan način promocije sadržaja velikom broju ljudi odjednom. Kojoj god industriji da pripadate, sigurno postoji neka grupa na FB, Sleku (Slack) ili Discordu. Medjutim, ni ovaj korak neće biti lak.

Ne možete tek tako da se pridružite nekoj grupi ili zajednici, ostavite link do teksta i nestanete. Ima odmah da vas banuju/ izbace.

Morate da postanete aktivan član, da učestvujete u diskusijama, zaslužite poštovanje, pre nego što vam iko dozvoli da ostavite neki link. Čak i tada, nemojte svako malo da ostavljate linkove do novog sadržaja jer će to nervirati ostale članove i moglo bi da naškodi vašoj teško stečenoj reputaciji. Dakle, sačuvajte deljenje samo za vaše najbolje radove.

Druga slična strategija jeste da kreirate sopstvenu zajednicu ili grupu gde će ljudi rado čitati vaše radove i veseliti se svakom novom sadržaju.

Ja na primer nudim svoj sadržaj:

Na ovaj način ostvarujem dobar inicijalni pregled tekstova ali trebaće još godine rada da taj saobraćaj bude konstantniji i da raste.

4. Gostujte kao autori na drugim sajtovima

Svaki bloger želi da objavi kvalitetan sadržaj koji donosi vrednost njihovoj publici, zar ne? Ali biti dosledan u tome je vraški posao. Baš zato mnogi vlasnici blogova prihvataju gostujuće autore.

Gostovanje na drugim sajtovima je postalo toliko popularno u SEO svetu da je došlo do velike eksploatacije ove prilike, pa je Matt Cutts, bivši glavni čovek za Google webspam tim još 2014.godine izjavio da je sa tim gotovo:

Medjutim, evo sada je 2022.godina i svi link bilderi smatraju da je gostovanje na drugim sajtovima jedan od najefektnijih načina gradjenja linkova i dalje to praktikuju.

Gugl naravno nije ostao samo na rečima, već je sajtove koji isključivo objavljuju gostujuće tekstove u svim mogućim kategorijama, na neki način penalizovao – smanjio im je vidljivost. I sa svakim novim ažuriranjem algoritma gura ih sve dublje.

Ono što je neka siva zona rada jeste da pronadjete neke legit sajtove i ponudite im sadržaj koji biste i sami rado objavili na svom sajtu. Ali gde naći takve blogove? Oni i jesu legit jer sve sami rade, vredno i kvalitetno. Vi im ne trebate.

Dakle, kako ih ubediti da objave neki vaš rad?

Pored toga što tekst mora da bude kvalitetan i da se jasno vide veštine pisanja, kopirajtinga i iskustva, imam još dva saveta:

1. Gradite svoj put ka gore

Najbolji blogovi u vašoj niši vas neće uzeti za ozbiljno ukoliko nemate pozamašnu količinu tekstova objavljenu na svom sajtu ili na drugim sajtovima.

Tako, pre nego što kontaktirate sajt broj 1 u vašoj niši, probajte prvo kod sajta broj 2. A pre sajta 2, kod sajta 3. Jasno vam je kuda ovo vodi.

Morate početi od manje poznatih sajtova i kretati se ka višim u rangu – graditi svoj put ka gore.

Kako da pronadjete te sajtove? Ukucajte u Gugl pretragu frazu karakterističnu za vašu nišu ili tekst koji pišete. Prelistajte prvu i drugu stranicu rezultata pretrage. Izdvojite odredjene sajtove i u alatu kao što je Ahrefs ili Ubersuggest pogledajte autoritet odnosno rejting tog sajta. Kod Ahrefsa je to metrika DR (domain rating) a kod Ubersuggest je DA (domain authority). Za početak ciljate sajtove sa vrednostima od 20-40.

2. Kreirajte neodoljivu ponudu

Kao što sam prethodno pomenula, svaki bloger želi da objavi dobar članak. I što je vaš sadržaj bolji veće su šanse za gostovanje.

Medjutim, popularni blogeri dobijaju tonu ovakvih zahteva svakodnevno. Dakle, kako se istaknuti i privući pažnju?

Jedan od najboljih načina jeste da pronadjete „rupu u sadržaju”. Popularna tema koja donosi mnogo saobraćaja nekom njihovom kompetitoru, ali je oni nisu obradili na svom blogu. Naravno, morate dati konkretan primer.

Ili pak možete otkriti potencijal u nekom njihovom starom članku koji je nekada bio dobar ali sadrži zastarele informacije, a vi ponudite da ga doradite i vratite mu stari sjaj.

Link building alati – alati za gradjenje linkova

Tehnički jeste moguće graditi linkove samo uz pomoć zdravog razuma i mejl naloga, ali postoji mnogo link building alata koji ovaj proces olakšavaju i ubrzavaju.

Možemo da razlikujemo 5 vrsta alata koji pružaju pomoć oko gradjenja linkova:

  1. Alati za istraživanje beklinkova
  2. Alati za istraživanje sadržaja
  3. Alati za pretragu link prilika
  4. Alati za pregled weba
  5. Alati za slanje mejlova

1. Alati za istraživanje beklinkova

Kao što sam ranije pomenula, proučavanje beklinkova konkurencije je izuzetno važno kod kreiranja sopstvene strategije izgradnje linkova. Meni je najdraži Ahrefs alat za ovu radnju.

Ubacite bilo koji sajt i na klik daleko dobijate sve beklinkove i još dosta korisnih metrika uz njih. Sve skinete na svoj komp i prilagodjavate listu.

Još neki alati koji imaju sopstvenu bazu podataka jesu Moz, Majestic i SemRush.

2. Alati za istraživanje sadržaja

Uz pomoć ovih alata pronalazite sadržaj koji privlači dosta saobraćaja, beklinkova, te lakše možete odrediti u kom smeru da pišete.

Ahrefs je opet ovde zakon, a Buzzsumo druga opcija. Mada on daje prioritet metrikama sa društvenih mreža radije nego SEO metrikama.

3. Alati za pretragu link prilika

Uz pomoć ovih alata pronalazite sajtove kojima biste mogli da pošaljete outreach mejl i zamolite ih da linkuju ka nekom vašem članku.

Mnogi to još rade tako što pregledaju Gugl rezultate na temu koju ste obradili u vašem tekstu. Ali to je presporo.Zatim, tu je Link Prospector , Screaming Frog ili nešto od domaće proizvodnje Dibz.

4. Alati za pregled weba

Ovi alati vas obaveštavaju o novoobjavljenim stranicama koje pominju vaše ključne reči ili vam javljaju nove beklinkove koje su ostvarili vaši kompetitori. Oba ova obaveštenja su koristan izvor link prilika.

Ahrefs i ovde ima rešenje, a tu su još i Google alerts, Mention i Brand 24.

5. Alati za slanje mejlova

Uz pomoć ovih alata vodite i pratite link building kampanje. Oni takodje olakšavaju proces potrage za link prilikama, pomažu kod kreiranja mejlova, slanja follow-up mejlova itd.

Ovde ima baš mnogo izbora a vaša odluka će zavisiti od visine budžeta, potreba, procesa, strategija.

Ovo su neki od najpopularnijih servisa: BuzzStream, MailShake, Pitchbox, Snov.io, Neverbounce i Clearout.io.

Zaključak

Završih na nekih 4700+ reči, a samo sam zagrebala suštinu gradjenja linkova. Svakako se nadam da sam vam dala odgovore na mnoga pitanja o link buildingu.

Hvala vam što ste ostali do kraja i ukoliko imate nešto da podelite sa mnom i mojom publikom na ovu temu slobodno mi pišite i rado ću vas pomenuti (da ne kažem linkovati).