formatiranje-sadrzaja

Formatiranje teksta za WordPress blog: 8 konkretnih pravila za više pregleda

Formatiranje teksta i… odmah sam vas zbunila, zar ne? Kada spomenem klijentima da nisu lepo formatirali tekst – dobijem odgovor pitanje – šta nisam lepo?

Dobro formatiran tekst pre same objave na blogu podrazumeva „lep” i čitljiv tekst. Pre svega, tekst koji se lako skenira ili „preleti”, jer to je ono što većina čitalaca na webu danas radi. Prvo „preleti tekst”, pa ako su videli nešto zanimljivo, vraćaju se detaljnijem iščitavanju.

Još jedan razlog zašto vam treba dobro formatiran tekst jeste što 85% odraslih osoba smatra da sajt prikazan na mobilnom telefonu treba da bude istog kvaliteta ili bolji od prikaza na desktop računaru. Ako uzmemo u obzir da posetilac u roku od nekoliko sekundi odlučuje da li mu se svidja vaš sajt, onda ne želimo da ga poplašimo ogromnim blokovima teksta, bez reda, slika, jasnoće, naglašenih delova.

Milisekunde i sekunde su u pitanju, stoga poradite na svakom segmentu sajta kako biste ga unapredili i zadržali posetioca još koji tren. 

Hajde da vidimo koja pravila treba da ispoštujemo da bismo imali dobro formatiran tekst koji će privući više pregleda i duže zadržavanje na sajtu.

formatiranje-novog-blog-posta

1. Primamljiv i dobar naslov teksta

Naslov teksta treba da ima H1 tag. I na većini platformi to je automatski podešeno. Ako kod vas to pak nije slučaj, probajte da selektujete tekst (markirate ga) i potražite opciju gde se podešava zaglavlje.

Svaka stranica na sajtu treba da ima JEDAN  H1 tag!

Primamljiv i dobar naslov teksta je onaj koji jasno daje do znanja posetiocu šta ga očekuje u daljem tekstu.

2. Nekoliko podnaslova

Svaki tekst koji pišete treba da bude izdeljen na nekoliko podnaslova. Oni se označavaju H2 tagom u editoru teksta.

Podnaslovi omogućavaju brže skeniranje teksta. Svaki od njih treba da obradi jednu ideju. U kontinuitetu treba da imate 2,3 rečenice. Naravno, ako su kraće, može i malo više. Na internetu ćete pronaći razne savete oko najoptimalnije dužine paragrafa, ali ja vam jedino savetujem da to što kažete ima smisla i da se na kraju povuče paralela sa glavnom temom. Evo šta Grammarly kaže na ovu temu:

Razni edukatori iznose pravila po pitanju dužine paragrafa. Savetuju da paragraf treba da bude dužine od 100 do 200 reči ili da ne sadrži preko 5,6 rečenica. Ali dobar paragraf ne treba da se meri karakterima, rečima i rečenicama. Prava vrednost vašeg paragrafa je u idejama.

3. Naglasite pojedine elemente teksta

Koristite li opciju FORMAT u Word-u ili Google dokumentima? Tu je sa razlogom. 

Još jedan način da čitaocu skrenete pažnju na bitne stvari u tekstu jeste da odredjene fraze boldujete, podvučete ili predstavite kao citat, uz još mnogo drugih opcija. Izaberite jedan ili najviše dva načina naglašavanja da ne bi bilo prešareno. Čitalac i u toj raznolikosti može da se izgubi. 

Upotrebom ovih elemenata jasno ćete u prvi plan staviti najbitnije i omogućiti pozitivno korisničko iskustvo.

4. Razmak izmedju redova

Razmak izmedju redova teksta u Word-u ili Google dokumentima možete sami podesiti na 1.5, ali na sajtu za vas to treba da uradi developer, programer ili web designer. (ne mogu da pohvatam ko kako želi da ga se oslovljava pa jednostavno pitajte osobu koja vam diže sajt)

Ujedno, ovo je jedna od čestih grešaka koja iskače u Google Serach Console-i. Dakle, razmak izmedju redova u tekstu treba da bude 1.5x veći od veličine fonta. A razmak izmedju paragrafa 2x veći od veličine fonta.

5. Ubacite interne i eksterne linkove

Ovo je korak koji početnici često zaboravljaju. Ubacivanjem internog linka, odnosno veze, ka nekom svom starijem članku, uvezujete sadržaj i omogućavate Google botovima lakše kretanje i pronalaženje vaših stranica.

Tekst na blogu koji ima najviše internih linkova je verovatno ili bi pak trebao da bude vaš najjači sadržaj. To je tekst koji je obradio sve aspekte teme o kojoj pišete, najduži je i predstavlja vaš najbolji rad, ali i vašu money page – prodajnu stranicu.

Takodje, sasvim je u redu vratiti se na neki stari tekst i umetnuti link ka najnovijem tekstu. Tu nećete napraviti grešku.

S druge strane, uvek je dobra ideja da u svoj tekst stavite i eksterni link – link ka nekom drugom sajtu koji ima autoritet i poznat je po vrednosti koju daje u oblasti o kojoj vi trenutno pišete. Eksterni link dodaje vrednost i vašem tekstu, jer šaljete posetioce na stranicu gde mogu još da nauče o datoj temi.

Obavezno sve linkove u tekstu podesite da se otvaraju u novom prozoru (open in new tab), tako da posetioci ne bi napuštali vaš sajt i da sesija (session – u Google analitici) nastavi da otkucava.

6. Ubacite slike odgovarajuće veličine

Kao šlag na tortu dolazi momenat ubacivanja slika u tekst. One na vrlo suptilan način razdavajaju ideje, privlače i zadržavaju posetioce i na kraju krajeva, ulepšavaju sam izgled teksta.

Ukoliko pišete tekst u formi neke liste, pa imate nabrojane stavke, bilo bi dobro svaku stavku obrazložiti slikom. Ovo će posebno biti korisno proizvodnim biznisima kada recimo pišu tekstove na sezonske teme – Šta pokloniti ženi za Novu godinu, Koji je idelan poklon za muškarca, itd. Verujte, slika će u ovim situacijama biti momenat odluke. Ne zaboravite da stavite interni link odmah do vašeg proizvoda!

Slike u tekstu svakako treba da budu odgovarajuće veličine. Pre svega je bitno da postavite featured image, odnosno naslovnu sliku za svaki tekst. To možete da uradite u Canvi, na primer.

Pre uploada slike u galeriju sajta, smanjite sliku na izabranu veličinu uz pomoć najprostijeg alata koji svi imate – Paint. Idite na opciju Resize, izaberite opciju Pixels (px), podesite veličinu i sačuvajte sliku sa jasnim nazivom (nikako nasumični brojevi i slova, već nešto što ima smisla, što je prikazano na slici, po mogućnosti ubacite ključne reči) i to u jpg ili jpeg formatu.

Zatim, još malo da je smanjimo pre uploada na sajt. Idemo na sajt https://tinyjpg.com/  – to je online alat koji u tri klika može da smanji vašu sliku za 20,30 ili 50%. Cilj nam je da svaka slika bude „teška” ispod 100kb, da bi se što brže učitavala i da nam ne usporava stranice i sajt.

Najvažniji savet jeste da sve ovo gore rečeno radite i pripremate u Word-u ili Google dokumentima, ko kako voli. Kada sve spremite prelazite na blog platformu. 

Hajde da sada pregledamo sve to u praksi kako izgleda plus korišćenje SEO alata Yoast, za svaki vaš novoobjavljeni tekst. Pogledajte video ispod, a možete i da ga skinete na vaš kompjuter.

7. Edit, edit, edit

Pre objave teksta proverite gramatičke greške, greške u kucanju, razmak medju elementima. Idite obavezno na preview opciju i za mobilni i za desktop uredjaj. Da vidite kako će sve to izgledati kada se objavi.

8. Pročitajte ceo tekst naglas

Mislim da nema boljeg saveta od ovog. Pročitajte vaš tekst naglas. Odmah! Spontano sam i sama došla do njega, jer uvek učim naglas, ali ispostavilo se da na ovaj način možete dosta da unapredite pisanje.

Objavite tekst.

Sada uporedite ovaj način formatiranja teksta sa onim što ste pre radili ili bolje da kažem niste radili. Oslušnite publiku kako će da reaguje i pratite statistiku poseta i deljenja.

Formatiranje teksta nije neka filozofija, ali jeste neophodno. Zamislite kada biste umesto poglavlja u knjigama, umesto paragrafa i pokoje slike videli sve samo sklopljeno u jedan neprekidan i beskrajan blok teksta. Koliko biste bili motivisani da uopšte krenete sa čitanjem takve knjige? Not so much.

Pišite mi da li su vam ovi saveti bili korisni, a ukoliko vam treba pomoć oko kreiranja i pisanja sadržaja za vaš blog pogledajte detaljniju SEO kopirajting uslugu koju nudim.