optimizacija-sajtova

SEO – Kratka istorija nastanka i razvoja

SEO ili optimizacija sajtova je ove godine nezvanično napunila 23 godine. Zašto nezvanično? Zato što neki misle da je cela priča počela sa prvim sajtom 1991. godine. Medjutim, tek 1997. godine se prvi put spominje ovaj termin u tačnom kontekstu. Kada su se vlasnici popularnih sajtova pitali zašto se nalaze na 4.stranici pretrage, a ne na prvoj stranici na prvom mestu, pokrenula se cela filozofija.

Do danas ste čuli razne izjave tipa „SEO je mrtav”, „SEO je isto što i SEM” i tako dalje. I zaista, iako termin nije baš najsrećniji, jer u bukvalnom prevodu znači „optimizacija pretraživača”, a mi ne optimizujemo pretraživače nego prisustvo na mreži, ipak je to termin koji je prepoznatljiv i vrlo verovatno će se zadržati još dugo u budućnosti.

Digresija: Želim samo još jednom da naglasim da sam žestok protivnik izraza na srpskom – SEO optimizacija! To je kao kada biste rekli > SAD države. Shvatate? Poslednje slovo u SEO > O > predstavlja reč „optimizacija”. Ili koristite pravilno ili nemojte. Mada, šta je pravilno u našem jeziku postaje dosta relativno.

Počeci optimizacije ili „era divljeg zapada”

U početku postojanja mreže, jedini način da optimizuješ sajt je bilo kroz on-page (on-site) aktivnosti. U čemu je bio trik? Pa, ako si želeo da prestigneš nekog na SERP-u pogledaš koliko puta je on iskoristio ključnu reč. Ako je on stavio 10 puta u sadržaj, ti stavi 20 puta.
Ova radnja je poznata kao keyword stuffing (nagomilavanje ključnih reči) i danas je kažnjiva.

Zatim, kasnih 90-ih godina i početak 2000. mobilni telefoni nisu bili široko rasprostranjeni. Te svi koji su hteli da budu vidljivi ciljali su desktop računare.

Razvijale su se razne tehnike nadigravanja konkurencije koje danas spadaju u Black Hat SEO (crna lista SEO aktivnosti). Jedna od ključnih stvari za rangiranje je bila i pojava sajta na dobro poznatim direktorijumima (žutim stranama – pisala sam o ovome u svom Lokalnom SEO vodiču i na Instagramu). Yahoo je bio jedan od njih.

Ali da vas ne davim ovako nabacanim podacima, pogledajte vremensku liniju dešavanja vezanih za razvoj mreže i SEO.

1991 – Lansiran prvi sajt
1994 – Kreiran Yahoo
1996. i 1997 – Počeci spominjanja optimizacije kakvu danas poznajemo.
1998 – Lansiran Google
2000 – Yahoo pravi jedan od najgorih mogućih strateških poteza i ujedinjuje sa Guglom. Do tada, Gugl je bio jedva poznati pretraživač. Preuzimaju deo koji se bavi organskim pretragama na Yahoo, te je tako svaki rezultat pretrage na Yahoo bi potpisan „Powered by Google”. I tako su svetu predstavili i podržali svoju konkurenciju.

U tom trenutku Gugl prestaje da gleda samo na on-page faktore i počinje da uzima u obzir i off-page faktore. Na primer, kvalitet i kvantitet eksternih linkova koji upućuju na tvoj sajt. U prevodu, ono što i danas važi > ako ljudi pričaju o tebi, znači da si bitan.

Medjutim, to je izrodilo još jednu nesrećnu okolnost zvanu link building. Ljudi su masovno počeli da „grade” linkove bez ikakvog smisla, okusirajući se samo na kvantitet.

2003 – Prvo veliko ažuriranje Gugl algoritma, nazvano Florida. Obuhvatilo je kažnjavanje sajtova koji su masovno koristili nagomilavanje ključnih reči.

2004 – Gugl ali i drugi pretraživači su unapredili rezultate pretrage za lokalne biznise. A 2006. je Gugl izbacio prvu verziju Mapa paketa.

2005 – pretraživači ubacuju no-follow atribut. Šta to znači? Ako ja vodim dobar sajt, imam dobar autoritet, pretraživači me dobro rangiraju i ja linkujem ka nekom drugom sajtu u svom sadržaju, u tom slučaju sa no-follow atributom prikačenim za taj link ja nikakvu vrednost neću preneti tom sajtu. Odnosno, ne pokušavam da ubedim Gugl ili bilo koji drugi pretraživač da je taj sajt u redu, i tako ovaj link ne doprinosi njegovom boljem rangiranju. Na taj način su malo stavljene pod kontrolu „farme” izgradnje linkova i pojavljivanje bezveznih rezultata. Sećate se toga?

2006 – Gugl izbacuje Google Analytics i Google Webmaster Tools, danas poznato kao Google Search Console.

2010 – Gugl objavljuje da je brzina sajta jedan od ključnih faktora. Danas se SEO eksperti vode raznim standardima i imaju u vidu oko 200 faktora za bolje rangiranje ali Gugl nikada specifično ne govori šta se to traži i na šta treba paziti. Pre 2010. Gugl je izbacio još nekoliko manjih ažuriranja algoritma čineći pretragu sve boljom i boljom.

2011 – Panda apdejt. Drugo veliko ažuriranje algoritma, a ticalo se kvaliteta sadržaja. Njegovim pokretanjem obuhvaćeno je 12% mreže i samim tim bilo je mnogo pomeranja u rangiranju. Kažnjeni su sajtovi sa nekvalitetnim, kratkim, neinformativnim sadržajem. Mnogo sajtova je izbrisano sa lica „mreže”. Panda nastavlja da se ažurira, to jest izlazi mnogo novih verzija i u narednim godinama.

2012 – Pingvin (Penguin) apdejt. Treće veliko ažuriranje algoritma, a ticalo se sajtova koji su kupovali linkove ili ih gradili kroz mrežu sajtova kako bi pospešili svoje mesto na pretragama. Pingvin je kao i Panda postao sastavni deo Guglovog algoritma 2016. Godine.

2013 – Hummingbird apdejt. I Gugl počinje da uči semantiku, fraze koje se koriste u govoru, nije više fokusiran samo na ključne reči. Ovaj apdejt se smatra jednim od najbitnijih. Takodje, kreće i optimizacija za mobilne uredjaje i glasovnu pretragu.

2015 – napokon, pretraga putem mobilnih uredjaja preuzima primat od desktop pretrage. Dugo se čekalo na ovaj momenat. Upotreba mobilnih telefona je brzo rasla, ali nikako da se ugleda momenat za prekretnicu. Napominjem – prodaja se još uvek masovno odvijala preko računara.
Iste ove godine Gugl je predstavio RankBrain – prvi primer veštačke inteligencije zasnovan na učenju putem mašina, uči kao što bi i čovek to radio. Samim tim, rezultati pretrage postaju sve bolji.

2017 – Fred apdejt. Nikada potvrdjen zvanično ali je duboko uzdrmao SEO svet i vidjene su ozbiljne promene u rangu. Smatra se da je ciljao sadržaj koji se više odnosio na prodaju nego na korisnike.

2018 – Gugl počinje da daje prednost sajtovima koji su optimizovani za mobilne uredjaje.

2019 – Bert apdejt. Još jedan apdejt kojim nas Gugl razume bolje nego mi sami sebe. Zna šta nam treba i pre nego što to otkucamo.

Završna reč

Možemo zaključiti da su pretraživači ali i optimizacija prošli dalek i trnovit put. Čini se kao da je to bilo vekovima u prošlosti. Medjutim, svakodnevno se dešavaju neke male promene, nigde oglašene, ali tu da zadovolje korisnike i učine iskustvo na mreži zadovoljavajućim. SEO i pretraživači su tu da ostanu, a polako dolazimo do tačke gde čovek mora da uči da ostane u korak sa njima, a ne obrnuto.