Gostovanje na drugim blogovima nije mnogo popularna radnja na našim prostorima, niti se koriste svi njeni benefiti. Ako pitate blogere šta misle o tome, neki će vam reći da je to gubljenje vremena, a drugi pak da to radite češće.
Pa šta je istina? Koji su benefiti gostujećeg autora? Kako uopšte da nadjete prilike za gostovanje? Kako da ponudite tu vrstu saradnje?
Pre nego što odgovorim na ova pitanja hajde samo da razjasnimo neke stvari.
Šta podrazumeva gostovanje na drugim blogovima?
Mada se čini vekovima daleko, ipak beše to pre samo nekoliko godina kada su vlasnici blogova na dnevnom nivou dobijali desetine mejlova u kojima im neke kompanije ili potpuni stranci nude gostovanje na njihovom blogu.
Vlasnici blogova bi navodno dobili kvalitetan tekst, a da oni njima samo daju link u zamenu za taj tekst. Vrlo često su se takve saradnje loše završavale. Pre svega ovi stranci bi slali očajne tekstove i blogeri bi ih odbijali.
Ili bi pak blogeri dobili novačanu naknadu za objavljen tekst, te bi se posle nekog vremena njihov blog pretvarao u kupusaru koju više niko ne čita. I tako ode saobraćaj, ode publika, a vi ostadoste sa osrednjim sadržajem na blogu, praznih ruku i bez neke perspektive.
Dakle, ne mislim na ovo kada kažem da budete gostujući autor. Ovo je stara SEO tehnika koja spada u zabranjenu zonu.
Gostovanje na drugim blogovima je kada jedan autor bloga piše tekst za drugog vlasnika bloga. Obično se te saradnje dešavaju kroz neku vrstu onlajn poznanstva ili putem preporuke. Ovakvo gostovanje je potpuno legitimno i donosi benefite i gostujućem autoru i domaćinu.
Koji su benefiti gostovanja na drugim blogovima?
1. Dobijate beklink

Prvi i najočigledniji benefit gostovanja na drugim blogovima je dobijanje beklinka. Beklinkovi su važan faktor rangiranja. Medjutim, danas je važniji kvalitet tih beklinkova nego količina. A gostovanjem na drugim blogovima obezbedjujete kvalitetne i relevatne beklinkove.
2. Povećavate saobraćaj ka svom sajtu
Drugi benefit gostovanja na drugim blogovima je što dobijate priliku da se predsatvite novoj publici i povećate saobraćaj ka svom sajtu. U slučaju kada se gostujući autor na nekom velikom portalu, moguće je da nećete primetiti značajno povećanje saobraćaja, ali ako izaberete pravi sajt, koji cilja sličnu publiku, čiji posetioci pomno prate svaku novu objavu i često komentarišu postove, vrlo je moguće da ćete dobiti taj saobraćaj, da će posetiti vaš sajt, podeliti nešto vaše, prijaviti se na mejl listu. I verovatno će se vratiti na vaš sajt, sada kada ste im upali na radar.
3. Gradite poverenje, autoritet i stručnost
Ovo je još jedan veoma bitan benefit gostovanja na drugim blogovima. Jačanje poverenja, autoriteta i stručnosti je visoko na listi prioriteta i samog Gugla. Gostovanjem na drugim blogovima širi se priča o vama, raste vam kredibilitet.

4. Nadogradjujete mejl listu
Ovaj benefit će se ostvariti u skladu sa vrstom publike koja prati blog na kom gostujete (kao što smo gore pomenuli). Ako izaberete pravi sajt sa posvećenom publikom, obavezno uključiti neki besplatan materijal za preuzimanje u sam sadržaj. Naravno, uz dozvolu domaćina. Da bi ga preuzeli moraju da ostave mejl i voila.
5. Više prodajete
Iako vam domaćini verovatno neće dozvoliti da direktno prodajete u gostujećem postu, a i jednostavno nije kulturno to raditi, ipak možemo da utičemo na povećanje prodaje. Kao što sam u prethodnom odeljku prikazala – ako ponudite nešto besplatno i ljudi se prijave na mejl listu, automatski upadaju u vaš prodajni levak i sada na tom kanalu (mejl liste) možete da im prodajete. A ako su se prjavili znači da su donekle i zainteresovani. Ostalo je na vama.
6. Otvaraju vam se i druge prilike
Kada gostujete na nekom blogu ne vrti se sve oko tog jednog teksta. To je samo uvod u vaše predstavljanje, podizanje svesnosti o vama i vašem radu. Iz te prilike može da se izrodi još mnogo drugih, i svakako se nemojte zaustaviti na jednom gostovanju.
Neke buduće prilike bi mogle da budu gostovanje u podkastu, gostovanja na drugim blogovima po pozivu, prilike da držite neka predavanja, pa možda čak i sponzorstva.
Kako da postanete gostujući autor?
Da li su vama sada jasni svi benefiti gostovanja na drugim blogovima? Super. A sada da vidimo kako uopšte doći do te prilike.
Korak 1: pronadjite blogove koji prihvataju gostujuće autore
Videćete da ne prihvataju svi vlasnici blogova gostujuće autore. Dakle, prvo to treba raščistiti.
Uz pomoć odredjene Gugl pretrage to možete istražiti na sledeći način:
- “pišite za nas”
- “piši za nas”
- “Gostujući autor”
- “Gost autor”

Obično bi uz ove fraze trebalo kucati i nišu, ali pošto blogovi na našem području nisu baš najbolje optimizovani taj potez vam neće doneti ništa.
Druga opcija je da ako sajt za koji želite da pišete nigde nema zvaničan poziv ili uputstva za gostujuće autore – onda ih vi direktno kontaktirajte. Putem mejla ili DM-a.
U ovom slučaju morate da vodite računa o sledećim stvarima. Ukoliko je u pitanju veliki i poznat blog, kao i njegov vlasnik, imajte na umu ako im pošaljete mejl ili poruku da će možda završiti u spamu. Vrlo je moguće da dobijaju na desetine poruka i mejlova i vaš će se prosto izgubiti u moru istih.
Druga stvar je da nije baš kulturno da tako nevezano tražite uslugu od nekoga. Potrošite odredjeno vreme na sadržaj te osobe. Komentarišite, delite, tako da malo upadnete u oko, pa kada kažete ,,pratim vas već duže vreme” da to zaista ima smisla.
Korak 2: predstavite svoju ideju
Prvo i osnovno nikada ne šaljite kompletan članak u inicijalnom mejlu. Prvo se predstavite kratko i jasno i predložite nekoliko ideja za pisanje. Možete staviti link do vaše biografije ili dosadašnjih radova, kako bi pokazali da ste kvalifikovani da pišete na tu odredjenu temu. Naslov uz kratkih nekoliko teza bi bilo odlično predstavljanje teme.
PRO SAVET: Proverite pre slanja teme da nije nešto slično već obradjeno na blogu. U tom slučaju ćete izgledati vrlo nezainteresovani i neprofesionalni.
Korak 3: Pišite gostujući sadržaj
Sada je došlo vreme za pisanje teksta. Dobili ste zeleno svetlo i krećete. Pratite uputstva do poslednjeg slova i dostavite i više od onoga što su tražili. Svakako ispoštujte rok.
Ukoliko imate neke nedoumice uvek je bolje da pitate nego da pretpostavite nešto.
PRO SAVET: pogledajte prethodne gostujuće postove koji su objavljeni na tom sajtu. Steći ćete dobar uvid u stil i ton pisanja.
Korak 4: promovišite gostujući tekst
Vaš posao se ne završava kada pošaljete tekst. Nakon što ga domaćin objavi treba da ga promovišete isto, pa možda i malo jače, nego tekst na svom blogu.
Promovišite ga na društvenim mrežama, kroz mejl listu i slično.
Obavezno javite i domaćinu sve vaše akcije, kako bi videli koliko se trudite. Cilj gostovanja na drugim blogovima jeste da to bude pozitivno iskustvo za obe strane. Nikada ne znate šta može dalje da se desi kada se prikažete u pozitivnom svetlu pred ljudima koji već imaju izgradjenu zajednicu ili biznis.
PRO SAVET: u narednih nekoliko nedelja proveravajte taj post kako biste se uključili u komentarisanje, odgovore na pitanja.
Da li ste ikada bili gostujući autor? Kakvo iskustvo imate i da li biste nešto dodali od saveta?
Ukoliko smatrate da ste stručni na odredjenu temu, a koja bi bila interesantna mojoj publici, slobodno mi pošaljite ideju/upit za gostovanje, prateći gore navedene savete. Rado ću vas ugostiti i predstaviti mojoj publici.